92 procent* av alla unga tjejer har någon gång mått dåligt över sitt utseende. 70 procent* känner sig stressade över att leva upp till alla krav som ställs från skolan och omgivningen. Därför startar FRIDA idag kampanjen #jaggillarmig, för att stärka unga tjejers självkänsla.

FRIDAs kampanj #jaggillarmig pågår under tre månader med målet att stärka unga tjejers självkänsla. På varumärkets samtliga plattformar: tidning, sajt, sociala medier, podcast och Youtube kommer redaktionen ta upp ämnen som bland annat ätstörningar, kroppskomplex, prestationskrav och sociala mediers påverkan.

– Tanken med kampanjen är att lyfta ett ständigt pågående problem hos unga tjejer. Vi har nära kontakt med våra följare och får hela tiden mejl och kommentarer om att de mår dåligt över hur de ser ut. Vi vill lyfta frågan och göra en förändring, säger Terese Allert, chefredaktör.

Flertalet kända profiler så som Bianca Ingrosso, Molly Pettersson Hammar, Wiktoria Johansson, Sara Songbird och Isa Tengblad kommer under kampanjen att berätta om sina egna erfarenheter.

– Tjejtidningar, och medier som riktar sig till tjejer, har länge pekats ut som en anledning till att tjejer mår dåligt. Det är en förlegad bild och hur FRIDA ser ut idag, och vad vi står för, skiljer sig väldigt mycket från hur det var för bara några år sedan, säger Terese Allert.

Always #LikeAGirl är huvudsponsor och sponsrar vissa delar av kampanjen, till exempel nativeartiklar och inlägg i FRIDAs sociala medier.

– Det känns helrätt att få med Always #LikeAGirl och det budskap de står för, att uttrycket ”som en tjej” ska förknippas med något fantastiskt och att stärka tjejer och kvinnor, säger Camilla Björkman, kommersiell förlagschef på Frida Förlag.

* Undersökningen genomfördes på frida.se och hade över 1 000 deltagare.

För mer information, kontakta: 

Camilla Björkman, kommersiell förlagschefTel: 070-421 28 16, e-post: camilla.bjorkman@fridaforlag.se