I en affär med Stampen förvärvar Aller media den prisbelönta content marketing-byrån OTW. Affären innebär att Aller media stärker sin position och blir den näst största aktören på den nordiska content marketing-marknaden. Några av OTWs kunder är välrenommerade företag som SAS, ICA, TV4, H&M och IKEA. De senaste två åren är OTW den mest prisbelönta contentbyrån i branschen. Bland annat tog de hem storslam vid senaste Swedish Content Awards, där de var det bolag som tog hem flest guld, hela sex stycken.

Aller media har under en längre tid varit tydliga med ambitionerna för framtiden och att man har för avsikt att bredda verksamheten bortom tryckta medier. I och med köpet av OTW stärks nu erbjudandet inom content marketing, ett område där Aller media genom förvärvet av Make Your Mark år 2014 redan intagit en offensiv och framträdande position.

– Affären innebär en betydande förstärkning av flera av våra strategiska tillväxtområden. OTW är ett företag i framkant med en bevisad förmåga att leverera såväl lönsamhet som kreativ höjd och kvalitet i verksamheten. Målsättningen är att vi med utgångspunkt i Aller medias redan starka innehåll ska kunna ta ytterliare kliv i riktning mot ett breddat erbjudande inom content marketing samt en fördjupning av vår kompetens inom rörligt, säger Bodil Ericsson Torp, VD Aller media Sverige.

OTW står bakom ett stort antal prisbelönta contentprojekt för en stor bredd av varumärken och organisationer så som ICA, SAS, IKEA och Barncancerfonden. Bolaget har ett starkt erbjudande inom rörlig bild och står bakom många tv-produktioner för broadcast och online, däribland den prisvinnande Youtubeserien ”Vad gafflar ni om?” och populära ”Tina i fjällen”. Bolaget omsätter ca 150 miljoner kronor med mycket stark lönsamhet.Tillsammans med Make Your Mark blir man i och med köpet del av Aller medias nordiska nätverk Ahead Group. Ahead Group samlar marknadsledande aktörer från besläktade discipliner i syfte att stärka kunderbjudandet.

– Vi ser stora synergieffekter åt båda håll. Genom köpet får vi tillgång till extremt kunniga medarbetare som kommer kunna hjälpa oss att lyfta vårt spännande innehåll i fler kanaler. För OTW:s del innebär affären en möjlighet att dra nytta av vårt breda nätverk och en möjlighet att bredda sin verksamhet till en nordisk plattform. Vi vet också hur vi på ett effektivt och kulturellt sätt ska integrera nya bolag till vår verksamhet. Vi har en lyckad integration av Make Your Mark i ryggen, säger Bodil Ericsson Torp.

Också Anders Rask, VD för OTW, ser positivt på affären.

– Jag är väldigt glad över att OTW nu blir del av Aller media. De är oerhört starka på innehåll och erbjuder oss en bredd som vi och våra kunder annars inte hade haft tillgång till. Många av våra kunder är mulitnationella eller nordiska aktörer och därför känns det bra att ingå i nätverket Ahead Group. Jag är säker på att vi kommer kunna jobba tillsammans för att utveckla varandras kompetenser på bästa tänkbara sätt, säger Anders Rask, VD OTW.

Liksom Martin Alsander, koncernchef för Stampen.

– För oss är försäljningen en viktig pusselbit för att stärka vår finansiella ställning. OTW är ett framgångsrikt bolag med stor potential och vi har varit måna om att hitta en ny ägare som kan förvalta och utveckla verksamheten, säger Stampens koncernchef Martin Alsander.

Bolaget kommer att fortsätta som en fristående verksamhet inom Aller media-gruppen. Nuvarande VD för OTW, Anders Rask, fortsätter som VD. En ny styrelse kommer att tillsättas för OTW med Bodil Ericsson Torp som styrelseordförande. Samtliga medarbetare kommer att ha kvar sin anställning med oförändrade villkor. Köpeskillingen är inte offentlig.