Aller media säljer tidningen BAKA till Mediavänner AB, samma bolag som i våras köpte tidningen Mat&Vänner. Försäljningen gör att Aller media minskar antalet smalare, nischade mattidningar till förmån för bredare. Varje vecka skapar Aller medias olika tidningar över 200 unika recept för att underlätta snabb och god matlagning.

I våras såldes tidningen Mat&Vänner och nu säljs tidningen BAKA. Köpare vid båda tillfällena är Mediavänner AB. Försäljningen innebär dock inte att Aller media minskar sitt engagemang inom matsegmentet. Inom företaget skapas det varje vecka fler än 200 recept som publiceras i många av Aller medias tidningar. Genom tidningen Matmagasinet, med välkända chefredaktören Maud Onnermark, når man matintresserade över hela landet. Genom ELLE mat&vin möter man läsare som söker tips till både vardag och fest.

– Vi vill nå ut brett och träffa den matintresserade där det passar hen bäst. Med mer än 200 unika recept i veckan kan vi vara ett riktigt och konkret stöd till alla familjer. Vi planerar också att satsa ännu mer på olika digitala kanaler, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

Aller media kommer att producera tidningen BAKA till och med nummer 6, 2014, d v s numret som kommer ut i november. Nuvarande prenumeranter övergår sedan automatiskt till det nya förlaget.