I januari startade Aller media en helt ny central Digital Content-redaktion i Malmö med tio personer. Nu söker vi en digital redaktör till Hemmets veckotidning som kan hjälpdriva och utveckla varumärkets digitala journalistik snabbt framåt. Tjänsten är ett föräldravikariat på tolv månader med start 1 september.

Hemmets Veckotidning är Sveriges största veckotidning! God och lättlagad mat, engagerande reportage och läsarnas berättelser blandat med stickat, virkat och DIY är grunden för våra digitala framgångar.

Om rollen

Som digital redaktör kommer du att ha redaktörs-, innehålls- och trafikansvar för hemmets.se. Du samarbetar med Hemmets veckotidnings redaktion och ditt ansvar är att aktivt hålla dig uppdaterad med målgruppens intresseområden och behov och ligga i framkant för att möta dessa. Du kommer att ingå i en ny och renodlat digital redaktion och arbeta tillsammans med digitala redaktörer för varumärkena Året Runt, Allas och Allers. På redaktionen finns även renodlade onlinejournalister som ser till att det i snabb takt produceras innehåll som passar på de olika plattformarna.

Vem är du?

Vi söker dig som har flera år av framgångsrikt jobb som webbredaktör eller onlinejournalist bakom dig. Du har tidigare erfarenheter av att använda dig av realtidsmätning i till exempel Google Analytics och styrt ditt arbete utifrån det. Du har ett brinnande intresse för Hemmets kärnämnen – och massor av idéer om hur dessa bör bevakas i digital form. Vi tror du har ett starkt kommersiellt intresse, förstår vad som skiljer en bra native från en dålig och är van att samarbeta med en säljavdelning. Vidare tror vi även att du har ett starkt nyhetsdriv, producerar i högt tempo och publicerar utan problem flera inlägg och artiklar varje dag.  Vi ser även att du är en van skribent och att du utan större problem rör dig mellan rollerna digital redaktör och digital reporter.

Vi söker dig som:

  1. Är en van bildbehandlare, en klippa på Photoshop, en vass rubriksättare och har jobbat i flera olika webbpubliceringssystem tidigare, meriterande om du även jobbat i WordPress.
  2. Har en journalistutbildning i bagaget och är van att beställa digitalt anpassat innehåll från andra.
  3. Är en vass skribent som har erfarenhet av arbete på en nyhetsdriven redaktion. Att du snabbt kan värdera en nyhet – och hur stort intresse den kan generera hos vår målgrupp.
  4. Vet hur man ger innehåll maximal spridning på internet genom relevanta sociala medier, exempelvis Facebook.
  5. Förstår vikten av att vinkla på rätt sätt – och vet vilka ord som gör att något blir läst eller inte – både på sajt och i sociala medier.
  6. Tänker flermedialt och vet att en bra berättelse eller historia inte måste presenteras som en traditionell artikel. Erfarenhet av webb-tv är en merit.
  7. Är van vid att jobba med en bred mix av innehåll och tar dig an nyheter, tutorials, infotainment, feature, reportage och dagliga snackisar med samma engagemang och noggrannhet.
  8. Förstår vikten av ett grundligt SEO-arbete och vilka mekanismer som spelar roll för att innehåll kommer att få långsiktig spridning genom Google.

För att lyckas i rollen ser vi att du är social, självgående och initiativrik och van att planera både ditt eget och andras arbete. Du är snabb, kreativ och prestigelös. Du gillar statistik, tydliga mål och har stark tävlingskänsla. En stark närvaro i sociala medier erfarenhet från en nyhetsdesk och/eller en kvällstidning är en merit.

Sök!

Välkommen med din ansökan senast den 15/6. Vill du veta mer om tjänsten kan du kontakta Jens Dahlkvist, jens.dahlkvist@aller.com som är redaktionschef på Aller Medias Digital Content-redaktion. Du kan också kontakta Jessica Berger på HR-avdelningen, Aller media på jessica.berger@aller.com.

 

Ansök