Under oktober månad genomför Hyper Island en utbildning skräddarsydd för Aller medias samtliga 550 anställda. Detta är ett led i att Aller media växlar upp sin digitala utveckling. Företagens samarbete omfattar dessutom ett praktikprogram för Hyper Islands studenter.

– Utbildningssatsningen är en av de största vi har gjort inom Aller media och är en viktig förutsättning för vår digitala transformation. Vi behöver bredda vår affär med både nya produkter och tjänster och utveckla vårt digitala innehåll. Samarbetet med Hyper Island kommer ge oss både inspiration, kunskap och verktyg, säger Niklas Engström, digital utvecklingsdirektör, Aller media.

Läsbeetendet förändras och Aller medias fokus är att möta och erbjuda både annonsörer och läsare relevant innehåll oavsett kanal.

– Aller medias starka ställning inom mediebranschen med mycket välrenommerade varumärken är byggd på högkvalitativt innehåll. Förutsättningen för en lyckad digital affär handlar till mycket stor del om innehåll och användarupplevelse, vilket gör att vi har ett guldläge att utveckla våra varumärken digitalt och fortsätta vårt tekniska innovationsarbete, fortsätter Niklas Engström.

Inom ramen för samarbetet med Hyper Island får även några av skolans studenter arbeta med projekt som valts ut av Aller media. Syftet är att ge studenterna direkt erfarenhet från näringslivet och att de i sin tur bidrar med inspiration och nya impulser kring digitala möjligheter vilket kan leda nya digitala affärsutvecklingsprojekt.