Sedan i januari finns Aller media på plats på Östergatan 20 i centrala Malmö. Det nya kontoret är en ljus och öppen arbetsplats för hela Aller medias verksamhet i Skåne. Här produceras innehåll som engagerar och berör miljontals läsare, besökare och följare varje vecka.

– Vår flytt till Malmö och ett nytt kontor är ytterligare ett steg i vår strategi att utveckla vår organisation och vår affär för att möta de nya kraven på morgondagens marknad. Här skapar vi en kreativ arbetsplats och bygger nya avdelningar för framförallt våra familjevarumärken. Detta förändrar delvis sättet att arbeta och genererar nya synergier mellan avdelningar och varumärken, säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller media.

Aller medias fem våningsplan inrymmer varumärkena Hemmets Veckotidning, Allers, Allas, Året Runt, Femina, Matmagasinet, Antik & Auktion samt en korsordsredaktion. Här finns också en digital content-redaktion, en poddstudio, fotoateljé, provkök och en härlig takterrass.

Tillsammans med Aller medias varumärken i Stockholm produceras varje dag, vecka och månad innehåll som engagerar och når ut till miljontals läsare, besökare och följare. Aller medias redaktionella sajter har 2,8 miljoner unika besökare i veckan. Varje månad når tidningarna 3,1 miljoner läsare, bara familjevarumärkena Allas, Allers, Året Runt och Hemmets Veckotidning läses av över 1 miljon varje vecka.

– Det krävs många olika talanger, erfarenheter och färdigheter för att driva och utveckla ett av Sveriges ledande mediehus som är i ständig förändring. Malmö kommer att vara en bidragande länk till vår fortsatta utveckling vad gäller kompetens, talanger och spännande samarbeten. Vi vässar oss alltid för att vara en attraktiv arbetsgivare och samarbetspartner, säger Joakim Romanus, HR direktör på Aller media.

Aller medias dotterbolag OTW – en av Sveriges ledande contentbyråer – slog i våras upp portarna i Malmö under ledning av byråchef Martin Nilsson med visionen att bli regionens ledande contentbyrå.

– Allt fler huvudkontor etablerar sig i Öresundsregionen vilket är positivt då det både lockar till sig nya kompetenser och möjligheter till olika typer av uppdrag. De större etablerade företagen är ju historiskt sätt ofta inom handel men olika startups liksom tech- och spelbolag börjar ta allt mer plats. Känns faktiskt som en av de mest spännande platserna i norra Europa just nu, säger Martin Nilsson, byråchef på OTW Malmö.