Aller media fortsätter attrahera läsare och ökar under 2015 upplagorna med 0,3 procent. Det innebär att Aller media är det mediehus som går bäst inom populärpress och Aller media befäster därmed sin ställning som branschledande. Detta visar senaste officiella statistiken från Tidningsstatistik (TS).

Enligt den senaste räckviddsrapporten Orvesto Konsument från TNS-Sifo ökar flera av Aller medias titlar där många andra titlar i samma segment backar.

– De nya upplage- och räckviddssiffrorna visar att Aller media är en stark aktör som håller ställningarna i en tuff bransch. Flera av våra titlar ökar i TS och Orvesto – inte minst tack vare ökad läsning digitalt. Till exempel ökar Café med hela 26 procent i upplaga där en stor del andel är digital. Jag är superstolt över att vårt fokus på innehåll med hög kvalitet fortsätter att engagera våra läsare, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

Av de titlar som ingår i TS mätningen går hela hälften av Aller medias titlar framåt.Bland annat Svensk Damtidning ökar upplagorna med 7200 exemplar per vecka och även familjetiteln Allas ökar.

– Inom familjetitlar ser vi en historisk brytpunkt där Allas visar ökad upplaga med 1800 exemplar per vecka under förra året, vilket är ett kvitto på att den tryckta tidningen är fortsatt viktig för Sveriges kvinnor. Allas är ett veckomagasin som är helt rätt i tiden med en stark känsla för trender inom flera områden som mode, skönhet, mat, bakning, samt inredning och trädgård, säger Åsa Tengvall, publicistisk direktör på Aller media.

Statistiken från TS visar att inredningstidningen Residence nu för andra året i rad ökar sin upplaga, i år med hela 20 procent. Residence utökar även sin räckvidd med 5 procent enligt Orvesto, detta i ett mycket tufft segment där majoriteten backar.

– Vi satsar stenhårt på eget och exklusivt material och är väldigt måna om att erbjuda våra läsare något unikt som inte synts i andra tidningar. Och det visar sig att det lönar sig. Vi är också måna om att möta våra läsare på olika plattformar, i tidningen, sociala medier och som nu senast på vår stora utställning på Arkitekturmuseet Arkdes. Det påverkar såklart intresset för tidningen, säger Hanna Nova Beatrice, chefredaktör Residence.

En annan titel som går mot trenden i sitt segment är Matmagasinet som ökar sin räckvidd med hela 11 procent enligt Orvesto. Det är den största ökningen i segmentet mattidningar där Aller medias två titlar Matmagasinet samt Elle Mat & Vin, utgör två av de tre titlar som ökar i segmentet. Även Matmagasinets upplaga är stabil enligt TS, med en marginell ökning.