Det manliga mode- och livsstilsmagasinet Cafés sajt cafe.se går som tåget. Trafiken har mer än fördubblats de senaste två månaderna.

– I mitten av oktober sjösatte vi en ny digital strategi i 16 punkter som förändrat hela redaktionens sätt att tänka och jobba digitalt. Redan nu ser vi resultatet – och fortsätter satsningen genom att tillsätta Markus Thunberg som digital redaktör, säger Cafés chefredaktör Jens Stenberg.

Under de första nio månaderna i år hade cafe.se ett snitt på 178 000 sidvisningar per vecka. Under de senaste åtta veckorna (13 oktober–7 december) har snittet varit drygt 387 000 sidvisningar per vecka – en trafikökning med hela 117 procent.

– Det är inga enstaka virala toppar som ligger bakom trafikökningen, säger Cafés chefredaktör Jens Stenberg. Vi har byggt en grundtrafik på för oss helt nya nivåer genom ett metodiskt sätt att arbeta med sajten och i sociala medier. Det är en supersuccé och fantastiskt kul för hela redaktionen som jobbat så hårt med detta.

– Café är inte längre ”en tidskrift som har en sajt”, säger Jens Stenberg. Café är ett varumärke och en innehållstjänst och vi vill nå vår huvudmålgrupp, urbana män mellan 20 och 40 år, på alla plattformar: i mobilen, i datorn, i plattan – och givetvis i print. Det är jättelätt att prata om den här omställningen, men man måstegöraden också.

475 000 unika besökare på en vecka

Vecka 47 (17–23 november) hade cafe.se hela 744 216 sidvisningar och 475 919 unika besökare.

– Flera av våra nya artiklar fick väldigt stor spridning den veckan. Dessutom började ett par av Fredrik Backmans mest populära blogginlägg att delas på nytt. Så det var en extrem vecka – men det är förstås oerhört inspirerande att se Cafés oerhörda digitala potential.

– Många av Cafés annonsörer och samarbetspartners efterfrågar 360-lösningar där både print och digitalt ingår, och den senaste tidens trafikökning gör förstås att vi kan erbjuda våra kunder unika möjligheter att nå Cafés målgrupp på bästa sätt, säger Jens Stenberg.

Rekryterar ny digital redaktör från Expressen

I januari stärker Café sin digitala satsning ytterligare. Då tillträder Markus Thunberg tjänsten som ny digital redaktör. Markus är i dag nyhetsredaktör på expressen.se, där han jobbat sedan 2009 och även vikarierat som nyhetschef.

– Markus har jobbat digitalt de senaste fem åren i dagstidningstempo, något jag är övertygad kommer att gagna oss framåt, säger Jens Stenberg. Som digital redaktör på Café får han en nyckelroll på redaktionen med utökat ansvar för cafe.se:s innehåll, trafikmål och budget.

– Det är jättespännande att komma till Café och jobba med ämnen som passar perfekt på nätet: mode, träning, mat, resor, sport och humor. Många har fått upp ögonen för Cafés digitala satsning och jag ser fram emot att göra allt ännu mer modernt, bättre och större ihop med redaktionen, säger Markus Thunberg.

Markus Thunberg ersätter Cafés nuvarande webbredaktör Johan Hurtig, som i februari övergår till frilansverksamhet.

– Johan slutar verkligen på topp efter den senaste tidens trafikökning, och han kommer att fortsätta som medarbetare i Café både digitalt och i print, säger Jens Stenberg