Café rekryterar Martin Hansson – satsar ännu hårdare på herrmodet i Sverige

Modeprofilen Martin Hansson lämnar Metro för att bli moderedaktör på Café.

– Jag har haft tre fantastiska år som moderedaktör på Metro och verkligen fått möjligheter att utvecklas. Nu vill jag gärna ta nästa steg – till Sveriges bästa magasin för män, säger Martin Hansson.

Enligt Jonas Terning, chefredaktör på Café, är Martin Hansson en viktig rekrytering för att förstärka bevakningen av herrmodet digitalt och i tidningen.

– Martin är både en grym redaktör och väldigt vass i sociala medier, att han nu kommer till oss på Café känns fantastiskt. Tillsammans med vår modechef och creative director Daniel Lindström samt stylist och kreativa konsult Emine Sander kommer han vara en självklar del av svenskt herrmodes starkaste redaktion, säger Jonas Terning.

Café är nominerade till Årets tidskrift 2016 och driver sedan tidigare Sveriges största modesajt för män.

– Vi har bevakat manligt mode sedan 1990, men intresset har aldrig varit större än nu. Parallellt pågår en enorm digitalisering i modevärlden som påverkar allt från kollektioner till visningar och mötet med kunderna i butik. Det är en spännande tid, och i och med den här satsningen får vi och våra läsare möjlighet att följa med i förändringen.

Förutom det redaktionella uppdraget flyttar Martin Hansson även sin blogg till café.se.

Rekryteringen är en del i Aller medias utökade satsning på influencers.

– Martin Hansson är en av de mest tongivande rösterna inom manligt mode idag och många varumärken har upptäckt det. Att han nu blir en del av Aller medias nya satsning på influencers innebär ett lyft för erbjudandet inom herrmode, säger Hannah Sjöström, Head of influencer marketing på Aller media.

Sedan tidigare har Café även knutit till sig klockexperten Anders Modig samt modeprofilen Gustav Broström. Martin Hansson tillträder den 1 november.