December månad var en mörk månad för tidningsmarknaden, som tappade hela 10 procent*. Men ELLE mat & vin går mot strömmen och ökade under samma period med hela 30 procent! Dessutom ökar magasinet inte bara i lösnummerförsäljning utan även på prenumerationssidan, något som är mycket ovanligt i dessa tider.

– ELLE mat & vin är en riktig framgångssaga. Vi har på mina åtta år som chefredaktör ökat utgivningen från 4 till 7 ordinarie utgåvor per år, och därtill ett antal bilagor och specialnummer. Vi märker också en markant ökning i annonsingången och har i vår flera spännande samarbeten på gång, säger ELLE mat & vins chefredaktör Suzanne Ribbing.

En förklaring till framgången, enligt Suzanne, är den omsorg som läggs på omslagen av magasinet.

– Vi arbetar otroligt mycket med våra omslag. Varje omslag ska vara unikt, det ska märkas i tidningshyllan att det har kommit ett nytt nummer. Bilden ska vara varm och inbjudande, precis som resten av tidningen. Sedan ska den såklart visa en maträtt som lockar och är vansinnigt god. Det får inte se för avancerat ut, men inte heller för lätt.

Men ett vackert omslag lockar bara nya köpare en gång, efter det följer jobbet att behålla läsarna också – vilket ELLE mat & vin lyckas med år efter år.

– Vi utvecklar, förnyar och skruvar lite på vårt koncept hela tiden, och lyssnar verkligen på våra läsare. Och vi tummar inte på kvalitén. Vi ska fortsätta vara moderna, bäst på snygg form, vackra bilder och enkla recept – med en liten twist, för vardag och fest, säger Suzanne Ribbing.

Ytterligare en förklaring till ELLE mat & vins succé är alla bilagor och specialnummer som producerades under förra året.

– Vi syns på fler plattformar och når då en ännu bredare målgrupp, helt enkelt. ELLE mat & vins succétidning Vardagslyx kom ut med sitt första nummer i höstas och sålde då bäst av alla mattidningar i butik. Den 10 februari kommer ett nytt nummer av Vardagslyx och i höst ytterligare ett. Dessutom är det inte omöjligt att vi kommer med ytterligare specialtidningar på andra teman redan i år, säger Suzanne.

För mer information, kontakta:

Suzanne Ribbing, Chefredaktör +46 (0)8 – 57 80 1270 eller 070 – 248 31 48

* källa Nielsen