I dag lanserar FAB Media BAAAM, en modern, digital och plattformsoberoende medietjänst för Sveriges alla kvinnor i åldern 20–35. Därmed befäster FAB Media sin position som det främsta digitala mediehuset för unga kvinnor.

– Vi ser att det saknas en svensk medietjänst mot denna målgrupp som med samma engagemang och trovärdighet täcker såväl Brexit som Oscarsgalan och vårmodet, säger Sara Grundberg, innehållschef på FAB Media.

Det har gått ett halvår sedan Frida Förlag bytte namn till FAB Media för att reflektera mediehusets digitala förändringsresa. Med en smäll lanserar företaget nu sin digitala storsatsning: Baaam – en mobil, social och digital medietjänst som inspirerar och engagerar användarna där de är och helt på deras villkor. Innehållet kommer att kretsa kring allt från beauty, mode och träning till populärkultur, debatt och dagsaktuella ämnen. Men Baaam rymmer också en dos avkoppling, inspiration och självdistans.


– Vi ser att det finns ett behov av att lyfta viktiga frågor för unga kvinnor och Baaam blir en kanal för det. Samtidigt som vi kommer att driva frågor som engagerar användarna kommer vi också att förse dem med inspiration inom en mängd olika ämnen. Vi har ett äkta intresse för deras verklighet och det kommer att speglas i Baaams innehåll, säger Sara Grundberg, innehållschef på FAB Media.

Tredubblat räckvidden i digitala kanaler på ett år

FAB Media, som även äger varumärkena FRIDA, CHIC och ShapeUp, når allt fler användare. På ett år har mediehuset ökat sin räckvidd från 300 000 läsare till en räckvidd på över 1 miljon användare i månaden genom att framgångsrikt ha utvecklat sina digitala erbjudanden.


– För att fånga målgruppens uppmärksamhet och hålla sig konkurrenskraftig krävs att vi är snabbfotade och lyhörda vilket FAB Media kan vara tack vare vår starka relation till målgruppen. Baaam tar unga kvinnor på allvar och driver frågor som är viktiga för dem oavsett om det handlar om att få nya träningsvanor, stärka självförtroendet eller
att motverka rasism. Jag är övertygad om att vårt innehåll kommer att bli lika populärt bland våra användare som hos våra kunder, säger Anders Juhlin, VD FAB Media.

FAB Media (tidigare Frida Förlag) är Sveriges största mediehus för kvinnor i åldern 12-35 år. Med våra varumärken FRIDA, BAAAM, SHAPEUP och CHIC förser vi varje dag hundratusentals kvinnor med inspirerande och engagerande innehåll – digitalt, i sociala medier, i print och med poddar och event. FAB Media är ett helägt dotterbolag till Aller media.