I räckviddssiffrorna för helåret 2013 står magasinet FEMINA som en av de stora vinnarna.

Under året som har gått har FEMINA ökat sin räckvidd rejält och fått 5 000 nya läsare – en unik siffra i branschen.

Redan 2009 gick FEMINA om sina konkurrenter och blev Sveriges största magasin för kvinnor – en position som magasinet behållit sedan dess.

– Vi är ett väl etablerat varumärke, som står för kvalitet och har en rak och tydlig hållning. Vi arbetar också hårt med det redaktionella innehållet och strävar efter ständig förnyelse. Jag är helt övertygad om att det är det arbetet som vi ser resultatet av nu, säger chefredaktör Ulrika Norberg.

De redaktionella förändringarna som har gjorts på senare år har landat väl hos målgruppen. I magasinets läsvärdesundersökningar som görs varje år, har innehållet fått de högsta betygen i tidningens historia. Redaktionen har bland annat gjort en medveten satsning på en tuffare bildjournalistik och långläsning i olika former. Till skillnad från många andra i tidningsbranschen har FEMINA haft som en medveten strategi att vara bred i sitt utbud. Det gör också att FEMINA går hem hos kvinnor i alla åldrar.

– Det är en balansgång, säger Ulrika Norberg. Vår utmaning är att göra en tidning för kvinnor i många olika livssituationer – men uppenbarligen har vi lyckats!

En ökad synlighet i sociala medier gör också att FEMINA har fått större möjligheter att möta sina läsare på många olika plattformar.

Ulrika Norberg tillträdde som chefredaktör för FEMINA 2007. Hon har tidigare varit chefredaktör för ELLE, ELLE Decoration, ELLE mat & vin och Hus & Hem.