Efter 35 år byter Frida Förlag namn till FAB Media – och tar ytterligare ett steg i att bli framtidens digitala och sociala mediehus för unga kvinnor.

Frida Förlag började sin resa 1981 med tidningen FRIDA, uppkallad efter Anni-Frid Lyngstad i ABBA. Sedan dess har Frida Förlag vuxit med en rad olika varumärken för tjejer och unga kvinnor 12-35 år, varav FRIDA, SOLO, ShapeUp och CHIC utgör stommen i företaget idag.

De senaste två åren har företaget gjort en snabb förändringsresa och gått från att vara ett framgångsrikt tidningsförlag till att fullt ut bli ett digitalt och socialt mediehus för unga kvinnor. Som ytterligare ett viktigt steg på resan byter Frida Förlag nu namn till FAB Media.

– Vi har jobbat stenhårt med att ställa om, inifrån och ut. Det nya namnet speglar denna förändring och visar vilka vi verkligen är, inte vad vi än gång var. Namnet ringar in vad vi gör bäst, nämligen “great content for fabulous women”. FAB Medias mission är fortfarande att inspirera och engagera alla unga kvinnor i Sverige – varje dag, säger FAB Medias VD Anders Juhlin.

FAB Medias varumärken har den senaste tiden gjort flera uppmärksammade och framgångsrika satsningar, till exempel: FRIDAs kampanj #jaggillarmig för starkare självkänsla hos tjejer samt FRIDAs nya satsning FRIDA tech, liksom The CHICest Party och livesändningar på SOLO och ShapeUp i form av PT-pass och fredagslive.

– Vi är idag så mycket mer än ett tidningsförlag. Vi är ett socialt och digitalt mediehus som varje dag kommunicerar med hundratusentals tjejer och kvinnor i närmare dussinet olika kanaler utöver print. Vi når fler unga kvinnor än någonsin tidigare, säger FAB Medias
VD Anders Juhlin.

Syftet med den nya identiteten har framförallt varit att ringa in FAB Medias kunskap kring att vara bäst i Sverige på målgruppen unga kvinnor. Målbilden har varit ordet “queen” som symboliseras av en krona i den nya logotypen.

– Vi gör namnbytet till stor del för våra viktiga kunders skull. Vi vill att det ska vara solklart vad vi står för, att vi är flera olika varumärken och att vi gör grymt innehåll för fantastiska tjejer och kvinnor, säger FAB Medias kommersiella förlagschef Camilla Björkman.

Bakom den nya visuella identiteten ligger designstudion Bedow i Stockholm.

– FAB Medias målgrupp är väldigt intressant – unga kvinnor har ett enormt självförtroende idag och det är ofta de som startar dagens trender. Det har varit både inspirerande och lärorikt att vara med och utveckla kommunikationen för framtidens mediehus, säger
Perniclas Bedow som är creative director på Bedow.

Besök fabmedia.se. För mer information, kontakta:
VD Anders Juhlin
mejl: anders.juhlin@fab.se
tel: 070-629 26 62