Det digitala videotittandet ökar rekordsnabbt och FRIDAs playkanal har nu över 150 000 visningar i veckan och får uppåt 500 nya prenumeranter om dagen.

Under 2015 stod video för runt 50 procent av all mobil datatrafik, inom 5 år väntas hela 70 procent av all mobil datatrafik vara video, enligt Ericsson Mobility Report 2015.

I de yngre målgrupperna är trenden extra tydlig. Här går FRIDAs playkanal rekordsnabbt framåt och har sedan en vecka tillbaka över 150 000 visningar i veckan på Youtube och Youplay. På Youtube har FRIDAs kanal ”tidningenfrida” i skrivande stund 15 895 prenumeranter.

– Play och Youtube växer så det knakar och det är så kul att se hur tittarna engagerar sig i vår kanal! De kommenterar och tipsar och det är så roligt att få direkt respons på det vi gör. Det är även underbart att vi genom att nå ut i våra andra sociala medier som Snapchat, Twitter, Instagram och Facebook får så många som 500 nya prenumeranter på vår Youtubekanal om dagen, säger Julia Knave som är playansvarig på FRIDA.

I snitt lägger FRIDA ut ett klipp om dagen, med allt från den egna serien Deep Talk till intervjuer med kända gäster som Youtubestjärnorna Therese Lindgren, Thomas Sekelius och Beas Liv, samt artisten Molly Sandén, Daff, DNCE (Joe Jonas band) och The Fooo Conspiracy.

Nu börjar även annonsörerna på allvar få upp ögonen för FRIDA play som annonskanal.

– Det märks att annonsörerna har insett att rörligt är det som går hem hos tjejer och unga kvinnor. Här kan vi som mediehus och vana publicister bidra med hög trovärdighet och räckvidd i just denna målgrupp. Vi har flera kunder som visat intresse för kreativa samarbeten och att sponsra FRIDAs playkanal, säger Camilla Björkman, kommersiell förlagschef på Frida Förlag.

FRIDA består idag av frida.se, månadsmagasinet FRIDA, FRIDA-podden (som just har blivit nominerad till Finest Awards 2016 i kategorin Årets Podcast) och Fridas sociala kanaler på Facebook, Instagram och Snapchat. Chefredaktör är Terese Allert.

FRIDAs playkanal nås på frida.se eller via Youtube