Genom ett skapa ett digitalt innehållscentrum accelererar bolaget sina satsningar på starkt innehåll och ökad trafik. Den nya avdelningen blir också ett digitalt kunskapsnav för alla redaktioner inom Aller media.

Samtidigt utses Joakim Holfve, i dag digital redaktionschef på hant.se, till digital utvecklingsredaktör på Aller media.

Mode- och livsstilsmagasinet Café har under de senaste åren arbetet intensivt med att utveckla sitt digitala erbjudande på flera plattformar. Förra året sjösatte Café en ny strategi för cafe.se som förändrat hela redaktionens sätt att tänka och jobba digitalt. Utvecklingen för cafe.se har varit exceptionell med all time high-noteringar för både sidvisningar och unika besökare i år. Nu i maj har cafe.se haft cirka 140 000 unika besökare i veckan, en ökning med mer än 200 procent jämfört med samma period för ett år sedan.

– Vi är inne i ett väldigt intensivt förändringsskede där vi behöver accelerera våra digitala satsningar radikalt. Jens Stenberg har 15 års erfarenhet som chefredaktör och en perfekt kombination av kompetenser – både av att leda redaktionellt arbete och kraftfull digital utveckling. Joakim Holfve har haft en stor roll i att hant.se på kort tid blivit en av våra största sajter. Tillsammans kommer Jens och Joakim att kunna forma en mycket slagkraftig organisation för digitalt innehåll, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

– Det känns fantastiskt kul och inspirerande att få fokusera på Aller medias många starka varumärken och vår digitala utveckling. Vi har en oerhört stark relation till våra mer än tre miljoner läsare varje månad, det görs redan massor av bra saker online i huset – och målet är nu att lyfta alla varumärken till en högre nivå digitalt. En av mina viktigaste uppgifter blir att skapa bästa möjliga förutsättningar för alla digitala redaktörer och andra innehållsproducenter. I grunden handlar det om ett både kreativt och metodiskt arbete med innehållet, trafikanalys i realtid, starkare närvaro i sociala medier och ökat samarbete mellan våra redaktioner. Helt klart har vi en mycket stor potential att öka trafiken hos många av våra varumärken, säger Jens Stenberg.

Jens Stenberg fortsätter som chefredaktör på Café tills hans ersättare är på plats. Det rekryteringsarbetet pågår.