– Det känns otroligt kul. Jag har varit med i den förvandling Café påbörjat där vi går från att vara en stark printprodukt till att leverera bra innehåll i flera kanaler. Det ska bli extremt inspirerande och utmanande att tillsammans med redaktionen fortsätta den resan, säger Jonas Terning.

Jonas Terning, har en bakgrund på bland annat contentbyrån Appelberg och släppte 2013 debutromanen Lineup. Han har arbetat som redaktör och som redaktionschef på Café sedan 2010.

– Jag är mycket glad att vi nu har Jonas som chefredaktör. Han har visat ett tydligt ledarskap och ansvar – något som krävs på Café när vi nu tar nya steg mot att bli Sveriges absolut viktigaste mötesplats för män, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

Även om Café har en mycket stark position på marknaden som Sveriges ledande magasin för män, menar Jonas Terning att man måste vara öppen med de utmaningar tidskriftsbranschen står inför, om man på allvar ska kunna tävla i den digitala världen.

– Våra fokusundersökningar visar att det tryckta magasinet Café fortfarande är enormt uppskattat av våra läsare, och det ska vi värna om. Men självklart kommer vi skapa ännu mer innehåll i de digitala kanalerna. Det Café står för – mixen av mode, humor och prisvinnande reportagejournalistik – är helt oberoende av plattform, säger Jonas Terning.

Cafés modechef Daniel Lindström, som är Sveriges största auktoritet på mode för män, får ett utökat ansvar för live-format och konceptaffärer och blir därmed kreativ chef.

– Café är Sverige största varumärke kring manligt mode och livsstil, och efterfrågan på våra läsare och besökare är väldigt stor, säger Daniel Lindström. Nu ska vi fånga upp det på nya sätt, se till att vår målgrupp och våra partners möts på andra platser än bara i den tryckta tidningen. Jag träffar mycket folk i min vardag och märker att varumärket Café är starkare än någonsin. Den här satsningen känns väldigt spännande.