Nuvarande annonsdirektören på Aller media har utsetts till kommersiell direktör och blir därmed ansvarig för bolagets marknads- och annonsavdelning. Cederbom tillträder tjänsten per omgående. Lotta Cederbom har varit annonsdirektör på Aller media sedan 2009 och under denna period genomfört en stor utveckling av funktionen, med mycket starka resultat. Avdelningen har under de senaste åren vunnit flera priser för sitt framgångsrika arbete.

Aller media har under många år trotsat den nedåtgående spiralen på tidningsmarknaden och tagit marknadsandelar på flera av sina titlar. Aller media har behållit sin starka position hos kvinnor, där över 80 procent av alla kvinnor i Sverige, läser någon av förlagets tidningar under ett år. En ny funktion inrättas nu inom Aller media, där Lotta Cederbom tillträder som kommersiell direktör. Det innebär övergripande ansvar för både annons- och marknadsavdelning, med ett helhetsansvar för bolagets totala intäkter.

– Lotta har en lång och gedigen erfarenhet både från marknad och försäljningsperspektivet inom mediabranschen. Här på Aller media har hon bevisat sig om och om igen. Hon har utvecklat våra affärer med en målmedveten strategi, genom utveckling av struktur och arbetssätt, med starka resultat på alla plan. Lotta har en unik förmåga att kombinera strategiska utmaningar med operativt genomförande, säger Bodil Ericsson Torp, VD på Aller media.

– Det är helt klart väldigt spännande att få möjligheten att leda en så stark och framgångsrik marknadsorganisation, med så många kompetenta medarbetare och starka varumärken. Med det som bas, gäller det att fortsatt utveckla våra marknadsinsatser i den snabba förändring av beteendet som sker hos många av våra läsare. Det är med glädje och stolthet som jag nu tar mig an rollen som kommersiell direktör, för att fortsatt stärka vår ledande position på en dynamisk marknad. Det ska bli både intressant och spännande, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör på Aller media.

Bodil Ericsson Torp fortsätter:

– Vi befinner oss i ett starkt förändringsarbete där vi fortsatt kommer att ha stort fokus på våra tidningar och kvalitativt innehåll. Samtidigt måste vi bli bättre på att utveckla synergierna mellan annons, marknad och digitala kanaler med integrerade lösningar i högre grad. Allt för att möta och ge våra läsare det som de önskar och stärka samtliga våra olika intäktskanaler. Jag är glad över att Lotta Cederbom valt att tacka ja till tjänsten och leda arbetet med att fortsatt utveckla och stärka positionen hos våra läsare och annonskunder.

Kort om Lotta Cederbom
Lotta Cederbom har varit annonsdirektör på Aller media sedan 2009. Hon kom då från VD-posten på GP Sydsvenskan Media AB. Innan dess var hon över tio år på några av landets främsta mediebyråer, bland annat som account director och teamledare. Lotta är utbildad på Berghs School of Communication och IHM Business School.