Aller Media-ägda content marketing-byrån Make Your Mark redovisar en kraftig omsättningsökning för verksamhetsåret 2015. Med en årsomsättning som överstiger 70 miljoner kronor tar byrån nu plats som en av de största aktörerna inom Content Marketing i Sverige. Resultatet hamnar på 1,2 miljoner kronor för perioden.

Make Your Mark ser fortsatt ökande efterfrågan på företagets tjänster.

– Vi har ett i grunden ett mycket starkt erbjudande när det kommer till kvalitativt innehåll, säger företagets vd Anders Ingårda.

Uppdragsgivare med starka varumärken som NK, Stadium, MQ med flera ställer höga krav, vilket har hjälpt Make Your Mark att bygga upp en kompetens som ligger i branschens absoluta framkant.

– Det märker vi i både resultat och effekt, men samtidigt också när vi tävlar mot andra byråer i picther, fortsätter Anders Ingårda. Just 2015 har vi lyckats knipa fler pitchvinster än någonsin tidigare.

Under året har företag som BRA, Gekås Ullared, Lidl, MQ, Scorett, Stockholmsmässan och Ölvemarks Holiday lagts till företagets kundlista. Och under 2016 har kundtillströmningen fortsatt, bland annat med uppdrag för bolag som Cervera, Artipelag och SCR Svensk Camping.

Starka inom många branscher.
Make Your Mark är Sveriges ledande content marketing-byrå inom mode och retail med stora kommunikationsuppdrag för välkända bolag inom detta område som NK, Stadium, MQ, Scorett, Rusta, Lidl och Gekås Ullared.

– Extra skoj för 2015 är den breddning vi fått, då vi har blivit ännu starkare inom ytterligare en rad segment och nischer, konstaterar Anders Ingårda.

Make Your Mark har förstärkt sin position inom resebranchen med uppdrag bland annat för BRA, Club Eriks, Svensk Camping och Ölvemarks Holiday.

Medlemsorganisationers kommunikation är ett annat område Make Your Mark har betydande kompetens inom, till exempel genom stora uppdrag för Svenska Kryssarklubben, Sveriges Villaägare och fackförbundet Unionen.

För offentliga sektorn har byrån bland annat fått utökade uppdrag för Försvarsmakten och Karolinska Universitetssjukhuset.

Fokus på effekt.
– Make Your Mark växer också genom att befintliga uppdrag blir större, berättar Anders Ingårda. Framför allt på den digitala sidan där vi har fokuserat mycket på effekt och uppföljning under året, något som varit mycket uppskattat.

Även inom print har Make Your Mark en egen utarbetad metodik för att mäta kommunikationens räckvidd och effekt i form av stärkt varumärke och ökad försäljning.

Ökad efterfrågan på rörligt innehåll.
Kommunikationsverktygen Make Your Mark använder sig av är unika i varje uppdrag och spänner från digitala contentflöden för hemsidor, nyhetsbrev och sociala medier till kundmagasin, kataloger och filmer. Särskilt stark tillväxt ser Make Your Mark just nu på filmområdet. Under det gångna året har bolaget genomfört över 60 olika filmuppdrag. Allt från kortare instagramfilmer till längre dokumenära filmer för Mackmyra, Försvarsmakten och Karolinska Universitetssjukhuset.

– Tv-delen är en bakgrund som många av oss haft med in i Make Your Mark och som vi verkligen känner gör skillnad för oss som producent i dag, säger Sonja Björk som är kreativt ansvarig på Make Your Mark och sedan tidigare mångårig medarbetare på Sveriges Television.

Nordisk position.
Make Your Mark har också ett gynnsamt utgångsläge för nordiska kunder då Aller Media numera äger flera stora byråer inom olika marknadsnischer i Norden. Norges största contentbyrå Redink, den digitala reklambyrån Hyper och danska DG Communications är alla Aller-bolag som ger oss en nordisk tyngd och det har bidragit positivt för vår verksamhet och i vår tydliga vision att fortsätta växa på den svenska marknaden.