Orvesto-siffrorna från TNS/Sifo visade en mediebransch som fortsätter att tappa läsare och tittare, där kvällstidningarna var de stora förlorarna. Tidskrifter generellt klarar sig bra, med en nedgång på drygt 1 procent, medan tidskrifter som riktar sig till kvinnor har det något tuffare med en minskning på cirka 4 procent. Ett segment som går fortsatt bra och som också visade positiva siffror i senaste TS-statistiken, är tidningar inriktade på hälsa och motion. Tidningen MåBra visade en upplageökning med + 7 procent och även räckvidds-siffrorna visar att intresset består.

Liselotte Stålberg, chefredaktör på MåBra, kommenterar Orvesto så här:

– Det är jätteroligt att vi har sådan medvind! Upplagan ökade markant förra året och när det gäller räckvidden så har vi bara en marginell minskning, på 3 procent. Att nästan 300 000 personer läser tidningen varje månad är en härlig känsla! Det är extra roligt att så många av våra trogna läsare nu hänger med oss ut på nätet, via bloggar, Facebook och olika nättjänster.

Statistiken från TNS/Sifo visar också att Aller medias tidningar med störst räckvidd (Allers, Hemmets Veckotidning, Hänt Extra, Svensk Damtidning och Allas) minskar med drygt 4 procent men når totalt nästan 1,5 miljoner läsare i veckan. Allers är nu den familjetidning som har störst räckvidd i Sverige.

– På samma sätt som TS-sifforna som kom i förra veckan, visar nu även Orvesto att vi har kvar en mycket stark ställning på den svenska tidningsmarknaden. Inte minst när det gäller att nå kvinnor. Två av våra tidningar har bytt namn under året, vilket självklart slår på räckvidden. Där ligger dock upplagan på samma nivå som tidigare, så då kommer räckvidden snabbt komma i fatt tror jag, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

För mer information, vänligen kontakta

Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

Telefon +46 (0)8-578 046 19 ellerstina.abenius@aller.se

Kristina Hagbard, Kommunikationschef Aller media

Telefon +46 (0)8-578 018 15 ellerkristina.hagbard@aller.se