Svensk Damtidning och Hänt Extra lyckades med konststycket att öka sin upplaga under 2013, i en bransch som i övrigt mest visar negativa siffror. TS konstaterar också att tidskrifter i stort fortfarande håller greppet om sina läsare.

I fredagens officiella statistik från Tidningsstatistik (TS) visade Svensk Damtidning en liten upplageökning till 144 600 (+ 800) och Hänt Extra till 122 600 (+200). Även tidningen TV Guiden visade på positiva siffror och ökade till 190 600 (+ 5 400). Även tidningar med mindre spridning lyckades väl. Exempelvis ökade Elle mat&vin med nära 10 procent (+ 3 500) och Allers Trädgård med över 11 procent (+ 4 100).

Karin Lennmor, chefredaktör på Svensk Damtidning kommenterar TS siffrorna så här:

– Att hålla kvar upplagan när man är den största kändistidningen, är så klart ett styrkebesked och 2013 var vi också nominerade till Årets Tidskrift. Så det har varit ett fantastiskt år. 2013 var också året när de yngre kungligheterna tog plats och blev allt mer populära. Nu är det coolt att gilla kungligheter.

Statistiken från TS visar också att Aller medias fem största tidningar (Allers, Hemmets Vecko-tidning, Svensk Damtidning, TV-guiden och Året Runt) i stort behåller sina upplagor från 2012 till 2013 (totalt minus 1,4 procent). De största magasinen inom kvinna/livsstil har även de lyckats hålla upplagorna på en bra nivå; Elle 68 600 (minus 1,3 procent), Femina 97 500 (minus 2,6 procent) och Må Bra 64 600 (minus 2,9 procent).

– Vi tar marknadsandelar och har fortfarande de största titlarna inom segmenten Familjetidningar, Kändistidningar och Kvinna/Livsstil, säger marknadsdirektör Annette Melander Berg. Av sålda tidningar i butik kommer fortfarande de tio största från Aller media. Vår starka position beror på vår höga kvalitet, starka varumärken och långsiktiga relationer med läsarna. Vi kommer att använda vår styrka till att driva kategorin vidare och fortsätta utveckla våra varumärken.