Aller media fortsätter att gå i bräschen för att införa nya digitala tjänster genom att erbjuda sina annonskunder programmatiska köp av printannonser. Detta öppnar upp för helt nya affärer och lösningar för både kunder och Aller media.

I veckan genomfördes det första programmatiska printköpet i Sverige av Aller media tillsammans med mediebyrån Vizeum och deras programmatiska desk Amnet. De första annonserna kommer i mitten av maj i Aller medias tidningar Hemmets Veckotidning och ELLE mat & vin följt av Året Runt, Allas, Allers, Matmagasinet och Femina.

Aller media inledde sin satsning på programmatiska köp för cirka tre år sedan och var också först ut med programmatic guaranteed i november 2015. Programmatiska annonsaffärer växer så det knakar; Aller media omsätter nu nästan tre gånger så mycket programmatiskt som för bara ett år sedan.

– På Aller media har vi synsättet att programmatic bara är ett annat sätt att köpa digital media och prisbilden ska spegla vår prislista. Detta har gjort att vi har kunnat hålla vår CPM nivå hög även programmatiskt. Nu kopplar vi även på ett automatiserat sätt att köpa våra printprodukter för att förenkla processen för medieköparna. Vi var tidigt ute med att släppa alla våra digitala format programmatiskt och detta är nästa steg i vår programmatiska strategi. När marknaden är mogen för enbart automatiserat köp så är vi redo att möta efterfrågan på alla plattformar, säger Susanne Persson Head of Programmatic, Aller media.

Programmatisk print gör köpprocessen enklare för Aller medias kunder, som snabbt och smidigt kan köpa attraktiva segment såsom mat, hälsa och mode. På sikt skapar det också intressanta möjligheter att sampaketera print och digitalt och därmed ge ännu mer värde till kunden.

– Det är väldigt roligt att få vara först ut med att köpa print automatiserat! Detta banar vägen även för andra medieslag i framtiden – effektivare och smartare medieköp med fokus på data och målgrupp, säger Ulla van Berkum, Commercial Director på Amnet.

– Aller media strävar alltid efter att ligga i framkant och erbjuda våra kunder de bästa affärerna och kreativa lösningar. Att Aller media nu återigen är först ut i Sverige med nya annonserbjudanden är helt i linje med vår strategi att driva utveckling och ständigt förnya oss, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör på Aller media.

För mer information, vänligen kontakta:

Lotta Cederbom, Kommersiell direktör, Aller media, Telefon: 0857801169 eller email: [email protected]

Susanne Persson, Head of Programmatic, Aller media, Telefon: 08-57801117 eller email: [email protected]