Aller Media går samman mot sexuella övergrepp – stöttar Storasyster i årets Lauramånad

Laura och Carl Aller grundade Aller Media för snart 150 år sedan. Sedan dess har mediehuset underhållit, inspirerat och inte minst lyssnat på kvinnor. Under våren går verksamheten samman och lyfter med sina gemensamma resurser en organisation som gör gott för kvinnor under parollen Lauramånaden. I år riktas strålkastarljuset mot sexuella övergrepp. Organisationen som lyfts är Storasyster, Sveriges största stödorganisation för personer som har utsatts för sexuella övergrepp. 

– Sexuella övergrepp är tyvärr en ständigt aktuell fråga. Var fjärde ung kvinna utsattes för sexualbrott under förra året. Bara 10 procent valde att anmäla. Med våra starka kanaler och kunskap om hur man skapar relevant innehåll vill vi hjälpa Storasyster att nå till nya målgrupper med sitt viktiga budskap och få fler att stötta organisationen. Våra medarbetare är väldigt stolta och engagerade över att få vara med och bidra. Extra roligt är det att allt material i kampanjen har skapats av oss själva och vårt dotterbolag OTW, säger Jennie Knutsson, kommunikationschef på Aller Media.

Storasyster kommer genom den framtagna kampanjen att lyftas i Aller Medias sociala medier och i mediehusets ca 20 varumärken, såväl redaktionellt som i annonsytor. Aller Media bekostar produktionen av allt kampanjmaterial och redaktionellt innehåll. Dessutom skänker Aller Media annonsytor värda en betydande summa samt ett engångsbelopp på 50 000 kr till Storasyster.

– Att Storasyster är samarbetspartner i Lauramånaden 2022 är oerhört betydelsefullt för oss. Lauramånaden ger oss möjligheten att sprida våra viktiga budskap till Aller Medias många följare och läsare genom reportage, kampanjfilm, sociala medier och annonser både digitalt och i print. Sexuella övergrepp är tyvärr väldigt vanligt men det finns hjälp att få och vi vet att det går att må bra igen. Samarbetet med Aller Media kommer öppna dörrar för oss så att vi kan hjälpa ännu fler, säger Cecilia Bödker Pedersen, Generalsekreterare på Storasyster.

Pengarna som samlas in via kampanjen kommer bland annat att användas till att utbilda fler volontärer, så att fler unga tjejer kan få hjälp.

Aller Medias ca 380 medarbetare kommer också att få möjlighet att delta vid ett utbildningstillfälle där Storasyster föreläser om hur man ska agera om man misstänker att en vän eller kollega lever i en destruktiv relation, presenterar statistik om utsatta och lyfter vanliga reaktioner under och efter utsatthet för sexuellt våld.

Om Lauramånaden
Aller Media strävar ständigt efter att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv. Lauramånaden är döpt och inspirerad av Laura Aller som grundade Aller Media tillsammans med sin man Carl 1873. Varje år går verksamheten samman och lyfter med sina gemensamma resurser en organisation som gör gott för kvinnor under parollen Lauramånaden. Rent konkret innebär stödet att Aller Media, tillsammans med den utvalda organisationen, tar fram en skräddarsydd kampanj som tas ut i, och med hjälp av, mediehusets kanaler.

Om kampanjen
Kampanjens herofilm, kreativ idé för medverkande, bakomliggande copy- och distributionsarbete samt visuellt manér för kampanjen är skapad av OTW. Creative director för kampanjen är Siri Bergsten tillsammans med Account director Malin Lundberg Aguilera och producent-assisten Emmy Hammelfelt.

Grafiskt material i form av bannerannonser och printannonser är skapade av Aller Medias AD Jens Lagemyr, baserat på Storasysters grafiska profil.

För mer information, vänligen kontakta:
Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller Media.
Tel 070-835 28 88 eller jennie.knutsson@aller.com

Cecilia Bödker Pedersen, Generalsekreterare Storasyster
Tel 076-634 34 36 eller cecilia@storasyster.org

Om Storasyster
Storasyster är med sina 140 volontärer Sveriges största stödorganisation för den som utsatts för sexuella övergrepp. För att nå visionen om ett jämställt samhälle fritt från sexuellt våld arbetar de även kunskapshöjande genom både prevention och opinionsbildning.