Aller media och Aftonbladet sluter strategisk allians

Aller media och Aftonbladet ingår ett samarbete kring produktionen av magasinet Aftonbladet Söndag. Samarbetet bygger på de två företagens respektive styrkor där Aller media bidrar med högkvalitativt livsstilsinnehåll för alla kanaler och Aftonbladet med ett väletablerat varumärke med hög räckvidd. Från och med mars 2018 kommer magasinet att produceras av Aller Brand Studios, ett helägt dotterbolag till Aller media. Söndag kommer precis som tidigare att ges ut under Aftonbladets varumärke.

– Det är en spännande affärsmöjlighet som vi nu genomför i en intressant allians. Vi är extra glada över att få göra det med en så stark aktör som Aftonbladet. Vår spetskompetens inom Aller media-koncernen kommer till stor nytta för att utveckla magasinet Söndag. I den digitala transformationen blir samarbeten mellan konkurrenter viktigare med målsättningen att utveckla gemensamma erbjudanden som gynnar kunden, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media.

Redan i dag produceras flera av Aftonbladets magasin av partners till Aftonbladet: TV, Kryss & Quiz, Kryssbiblarna, Bil och Härligt Hemma, samt några av Aftonbladets oneshots.

– Söndag är en mycket viktig produkt för Aftonbladet. Genom det här samarbetet säkrar vi Söndags framtida utgivning. Ett led i att fullfölja vår långsiktiga strategi är att minska produktionen av antalet periodiska magasin som görs av Aftonbladets redaktion och därigenom flytta resurser från print till digitala kanaler, säger Erika Scott, magasinschef på Aftonbladet.

Totalt berörs åtta tjänster på Aftonbladet och fackliga förhandlingar har inletts. Aftonbladets redaktion fortsätter som tidigare att producera Klick!, sportbiblarna och specialmagasin.

För mer information, vänligen kontakta:
Erika Scott, magasinschef, Aftonbladet. Telefon: 0722-415454. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Bodil Ericsson Torp, VD Aller media. Telefon: 08-57 80 10 00. E-post: bodil.ericsson@aller.com.