Aller media sätter in extraresurser för att minska telefonköerna. Och öppnar kundservicen på helgerna.

Som bland annat Radio Malmöhus har rapporterat, är det många kunder som under veckan inte lyckats komma fram till företagets växel och kundservice. Orsaken till anstormningen är ett utskick av felaktiga fakturor samt inkörningsproblem av det nya prenumerationssystemet. Nu har bemanningen i kundservice ökat radikalt och bolaget kontaktar även alla kunder som är berörda. Dessutom hade man öppet den gångna helgen och kommer fortsätta att hålla helgöppet tills köerna är borta.

Att det uppstår fel när man byter system är väntat och man får räkna med vissa inkörningsproblem. Nu har Aller media drabbats av flera fel samtidigt, vilket gör situationen extra ansträngd. Det handlar bland annat om felaktiga belopp på fakturor, autogiro som inte fungerat korrekt och beställningar som inte blivit registrerade. Felaktigheter som gör att kunderna givetvis kontaktar bolaget för att få besked.

Bodil Ericsson Torp, VD på Aller media, kommenterar insatserna så här:

− Vi har haft maximal otur. Och jag beklagar verkligen att så många av våra kära läsare inte kommer fram till oss. Men vi gör nu vårt yttersta för att kunna ta emot de samtal och mail som kommer in. Vi har byggt ut vår telefonkapacitet, ökat bemanningen i växel och kundservice samt kraftigt utökat vårt externa callcenter. I princip har vi fördubblat vår kapacitet på ett par dagar. Vi har ökat våra öppettider, så att vi nu har öppet till 20.00 på kvällarna och på helgerna är det öppet mellan 9-17, både lördag och söndag. Dessutom gör vi allt för att aktivt få kontakt med våra kunder och berätta hur de ska göra.

Bakgrunden och orsaken till situationen är egentligen två. En underleverantör har tryckt fel på många fakturor, där man av misstag har lagt till två nollor på beloppet. Så exempelvis har 129 kronor istället blivit 12 900 kronor. Medieuppgifterna är riktiga, det går utmärkt att stryka två nollor i beloppet och använda samma OCR-nummer vid internetbankbetalning. Önskar man betala via posten, med plus- eller bankgiro, kan man lugnt invänta ny faktura och istället betala med den.

I samband med bytet av prenumerationssystemet har det dykt upp andra problem. Vilka dessa är och hur du enkelt kan lösa dem finns beskrivet på Aller medias hemsida,www.aller.seeller på sidan där man tecknar prenumerationer, www.prenumerera.se