Aller media har det senaste året kraftsamlat och genomfört en rad digitala satsningar och rekryteringar, vilket har lett till nya framgångar och trafikrekord. Trafiken till Aller medias fyra familjevarumärkens sajter har ökat med 90 % och sidvisningar med 80 % på mindre än ett år.

I januari startade Aller media en ny digital redaktion i Malmö med inriktning på familjevarumärkena – Allas, Allers, Hemmets Veckotidning och Året Runt, och deras målgrupp kvinnor 55+. Fokus på att utveckla digitalt innehåll för äldre kvinnor har redan fått effekt och samtliga varumärkens sajter slår nu trafikrekord. Antal unika besökare har ökat med hela 90 % och antalet sidvisningar med 80 % sedan uppstarten i januari.

– Vi har en väldigt stark och genuin relation med Sveriges kvinnor, Allers startades redan 1879. Vi har alltså engagerat och underhållit den äldre målgruppen i 138 år och når nu cirka 1 miljon kvinnor varje vecka via familjevarumärkenas tidningar. Att vi nu även kan bygga vidare på våra relationer i digitala kanaler är ett kvitto på att vårt innehåll är efterfrågat, oavsett kanal, säger Martin Kroon, publicistisk direktör.

Satsningarna på en digital redaktion inriktad på familjevarumärken är en del av strategin att skapa ett heltäckande digitalt erbjudande för Aller medias användare, läsare, följare och kunder genom såväl innehåll på sajter, i sociala medier, genom spännande digitala innehållstjänster som onlinekurser och e-handel.

– Aller media har en unik kunskap om en målgrupp som många gånger tyvärr glöms bort, speciellt digitalt. Genom en kombination av en tydlig bild av deras attityd och beteende samt analys kan vi skapa ett starkt och relevant innehåll som når fram i alla kanaler, säger Jens Dahlkvist, digital redaktionschef på Aller medias digitala redaktion i Malmö.

Antalet personer över 55 år i Sverige ökar snabbt och är nu uppe i runt tre miljoner (Källa: SCB). I takt med att samhället blir allt mer digitaliserat växer segmentet kvinnor 55+ på digitala plattformar. Ett segment som generellt är mer lojala och har både mer tid och pengar att spendera än den yngre generationen. En växande målgrupp att fortsatt räkna med framöver – framförallt digitalt.

Trafiksiffror per vecka för familjevarumärkena
Mätperiod vecka 35-38 2017 (Uppstart vecka 4-7 2017 för den digitala redaktionen i Malmö)

Unika besökare: 750 000 (400 000)
Sidvisningar: 1,6 miljoner (900 000)