Aller Medias influencernätverk Sparks expanderar till Norge och Danmark

Aller Medias influencernätverk Sparks expanderar till grannländerna Norge och Danmark. Kunderna efterfrågar möjligheten att nå ut nordiskt via lokala microinfluencers. Det ökade intresset för microinfluencers beror till stor del på hög trovärdighet och stort engagemang bland följare.

– Merparten av våra annonsörer vill nå ut till våra grannländer, på ett sätt som passar den lokala marknaden. Det gäller både stora etablerade företag och startups i början av sin expansion. Som nordiskt familjeföretag med stor kännedom om den nordiska marknaden känner vi oss trygga med att kunna leverera nordiska kampanjer på hög nivå och väljer nu därför att expandera, säger Sara Forssberg, Head of Commercial B2B på Aller Media.

Sparks, som lanserades hösten 2020, har flera tusen anslutna microinfluencers som främst rekryteras via Aller Medias egna kanaler, såsom ELLE, Femina och MåBra. Sedan lanseringen har Sparks sett en växande efterfrågan från kunder som vill kunna nå ut via microinfluencers i grannländerna. Företagen som använder sig av Sparks verkar i många olika branscher, från tjänster och livsmedel, till mode och skönhet.

– Vi har möjlighet att skapa väldigt nischade kampanjer. Till exempel kan vi se till att alla microinfluencers som medverkar redan är kund till företaget eller har testat produkten. Vi ser även till att microinfluencern har den målgrupp som kampanjen riktar sig mot. Allt tack vare det smarta upplägget i plattformen och våra experter som handplockar profiler för kampanjen, säger Sara Forssberg.

Aller Medias olika distributionsmöjligheter skapar också förutsättningar att sätta ihop nordiska 360-kampanjer. Premiumprofiler och microinfluencers kan kombineras med exempelvis displayannonsering, native- och printannonser. Allt under samma tak och med en kontaktperson som med inspel och expertis från nordiska kollegor anpassar kampanjen för varje marknad.

– Vi vill vara en innovativ partner som kan erbjuda skräddarsydda nordiska kampanjer med stor räckvidd och då är microinfluencers ett jättebra alternativ i mixen, säger Sara Forssberg.

För mer information, kontakta

Sara Forssberg, Head of Commercial B2B på Aller Media

sara.forssberg@aller.com

+46 (0) 72 501 20 55