Vilken är din bakgrund?

Jag är civilingenjör inom teknisk fysik i botten och har därefter arbetat i 12 år med statistisk analys i olika former, både hands-on direkt med data och som analysledare. Fokusområden har varit kundanalys och prissättningsanalys genom statistisk modellering.

Vad gör du på Aller media?

Min roll på Aller media är kundanalytiker. Det innebär att jag genom dataanalys får fram nya insikter om våra kunder och sprider dem vidare i organisationen. Vi behöver förstå våra kunder betydligt bättre än vad vi gör idag, förstå vad som motiverar dem och hur vi kan nå ut till dem på bästa sätt. Målet är att bli mer kundspecifika i vår kommunikation, så att varje kund får ett bemötande i ett relevant sammanhang och med ett intressant budskap.

Hur kom det sig att du började jobba på Aller media?

Det var via min tidigare kollega som precis börjat på Aller media och som var eld och lågor över sin nya arbetsplats. När en analytiker plötsligt behövdes i Malmö var hon snabb med att tipsa mig, och på den vägen är det.

Varför valde du Aller media? 

Av flera anledningar. Jag har tidigare arbetat inom försäkring och telekom, och mediebranschen kändes som en spännande väg att pröva. Dessutom hade jag som sagt hört väldigt mycket gott om företaget från min tidigare kollega, där framför allt företagskulturen lyftes upp. Aller media har en varm och informell kultur där man bryr sig om varandra, vilket betyder mycket för trivseln. Dessutom är det en flexibel arbetsplats där man tar hänsyn till varje medarbetares livssituation.

Vad är mest utvecklande med ditt jobb just nu?

Jag engageras av att lära känna kunden på djupet med hjälp av data och vi är i ett väldigt spännande skede inom Aller media gällande just detta. Den tillgängliga mängden data ökar lavinartat samtidigt som möjliga användningsområden också öppnas upp i en snabb takt. Bilden av vilka våra kunder är blir allt tydligare och vi kan snart använda den kunskapen på helt nya sätt.

Kan du beskriva Aller media som arbetsgivare med tre ord?

Nytänkande, sympatisk och flexibel.

Vad är det bästa med att jobba på Aller media?

Gemenskapen som jag nämnde tidigare men också att det finns en framåtanda och ett mod att våga prova nya saker. Mediebranschen är i ett utmanande läge generellt, men Aller media har varit imponerande snabba med att ställa om till kundernas nya behov. Det ger en spännande och omväxlande vardag för oss som jobbar här.