Svenska Dagbladet och digitala nysatsningen Baaam gör gemensam sak. Inför valet 2018 inleder de ett unikt, redaktionellt samarbete.

– Vi har på kort tid visat att vi har förmågan att prata med den här kräsna generationen kvinnor. Det är vi väldigt glada att Svenska Dagbladets erfarna, kompetenta gäng har snappat upp, säger Sara Grundberg, chefredaktör på Baaam.

Svenska Dagbladet som bevakat politik och skrivit om valrörelser sedan 1884 bildar en gemensam valredaktion med dryga halvåret gamla Baaam i deras allra första valbevakning. Tillsammans lyfter de unga kvinnors viktigaste valfrågor i separata kampanjer.

– Det blir mycket spännande att få göra den här satsningen med Baaam. Att rikta ljuset på unga kvinnors viktigaste valfrågor inför valet med dialog och debatt och förstås konfrontera politiker. Genom att gifta ihop SvD:s och Baaams olika kompetenser kan vi bryta ny mark, säger Gunvor Frykholm, projektledare på SvD.

Urbana, medvetna kvinnor mellan 20 och 35 är en grupp som Baaam skapat en nära relation med:

– Våra följare är väldigt noggranna med att bli tilltalade på rätt sätt. Inkludering i form av feminism och antirasism är av högsta vikt och något som kommer att bli viktigt i målgruppens val av nyhetskällor, säger Sara Grundberg.

Samarbetet, som inleds med ett första fokus på bostadsbristen, pågår till och med september nästa år.

– Det blir klassiskt journalistiskt arbete med gemensam kraft. Och vår förhoppning är att avsluta samarbetet med en valvaka, säger Gunvor Frykholm och Sara Grundberg.

Aller Medias digitala satsning Baaam är en mobil, social och digital medietjänst som inspirerar och engagerar användarna där de är och helt på deras villkor. Baaam har sedan starten i februari uppmärksammats för bland annat sina framgångsrika redaktionella kampanjer, bland dem #nailalönen och #prataomabort. Baaam är också nominerad till Årets digitala tidskrift.

Se hela videon om samarbetet här!