Baaam vill se mer inkluderande mode – bjuder på bilder som branschen saknar

Baaam har tröttnat på dagens snäva utbud av modefotografier, som ofta ger ett daterat intryck av unga svenska kvinnor. Tillsammans med en rad starka profiler har de skapat bilderna de själva saknat, och erbjuder dessutom branschen använda materialet fritt.

– ­Media har ett stort ansvar när det gäller att skapa och förstärka bilden av unga kvinnor. Att aldrig vara sedd eller bli bekräftad skapar ett utanförskap som påverkar oss långt utanför de glassiga modemagasinen. Vi jobbar dagligen för att representera den verkliga kvinnan och nu ger vi fler branschkollegor möjlighet att göra samma sak, säger Jennie Sandberg, chefredaktör på Baaam.

Redaktionen har gjort en street style-plåtning med målet att spegla läsarna på ett ärligt och okomplicerat sätt.

– Varken samhället eller vår målgrupp ryms i en enda etnicitet eller kroppsform. Vi har helt enkelt tagit bilderna som vi själva saknat, och vill bidra till förändring genom att göra materialet tillgängligt för alla, säger Emma Blomberg, moderedaktör på Baaam och projektledare för kampanjen.

I kampanjen syns Jamie Sallmén, Lydia Tsegay, Chrystelle Eriksberger, Kristin Zetterlund, Linda-Marie Nilsson, Imane Asry och Louise Xin.


Fotograf: Johanna Wikström

Stylist: Annika Norman

Make up: Klara Strandell

Bilderna får användas fritt i redaktionellt syfte och kan laddas ner på www.baaam.se/press

För frågor kontakta:
Jennie Sandberg, chefredaktör Baaam, 076 880 59 83