Tiger of Sweden utses till Årets designer

För tolfte året i rad delar mode- och livsstilsmagasinet Café ut Cafés Stora Modepris – Sveriges första och enda internationellt etablerade pris inom manligt mode. Tiger of Sweden utses till vinnare i kategorin årets designer 2014.

Juryns motivering:

Hur kan ett 111 år gammalt konfektionsföretag från Uddevalla kännas modernt och angeläget 2014? Svar: Tiger of Sweden har trots traditionen ständigt siktet inställt mot framtiden. Där många fastnat i retroinfluenser och vintageprodukter har Tigers designteam i stället researchat fram nya, superfunktionella tyger som tillgodoser behoven för en urban man som vill ha både smarta och snygga kläder. Tiger of Swedens minimalistiskt dressade stil blir bara vassare för varje säsong.

– Grunden i en Tigerkostym är hantverket och passformen. Kostymen ska funka lika bra på gatan som på banken. Det handlar om att göra något informellt av något formellt: spännande materialval och oväntade detaljer, säger David Thunmarker, 37-årig vd på Tiger of Sweden. (bilden).

CAFÉS STORA MODEPRIS 2014: ALLA VINNARE

Årets designer:Tiger of Sweden.

Årets jeansmärke:Lee Jeans.

Årets sportmärke:Under Armour.

Årets accessoarmärke:Baron.

Årets skomärke:Eytys.

Årets internationella märke:Calvin Klein.

Årets doft:Yves Saint Laurent L’Homme Sport.

Årets hudvård:Clinique for Men.

Årets klockmärke:Casio G-Shock.

Sveriges bäst klädda man:Jason ”Timbuktu” Diakité (se även separat pressmeddelande).

För mer information om årets alla vinnare – gå in påwww.cafe.se

För frågor om Cafés Stora Modepris och årets vinnare – kontakta Cafés modechef Daniel Lindström på 0709-10 56 91.

Cafés Stora Modeprisinstiftades 2003 för att uppmärksamma, inspirera och belöna Sveriges bäst klädda män och dem som gör herrmodet bättre. Vinnarna utses i tio olika kategorier av Cafés redaktion under ledning av modechef Daniel Lindström.