För första gången på länge är den svenska aborträtten ifrågasatt. Det vill Baaam sätta fokus på – genom kampanjen #prataomabort.
– Det handlar om kvinnans rätt till sin kropp och det är vår skyldighet att motarbeta inskränkningar av den rätten. Vi vill att alla, oavsett kön och läggning, ska prata om det här, säger Baaams innehållschef Sara Grundberg.

Startskottet för Baaams kampanj blir premiären av journalisten Johanna Bladhs minidokumentär producerad för Baaam. I dokumentären tar Johanna utgångspunkt i erfarenheterna från sin egen abort. Hon har producerat den exklusivt för Baaam och utgår i dokumentären från sina egna erfarenheter av abort:

– För tre år sedan stod jag inför mitt livs tuffaste beslut. Och jag chockades jag över hur ensam jag kände mig, säger Johanna Bladh.

Med det i åtanke började hon undersöka ämnet. I genomsnitt gör 100 kvinnor abort i Sverige varje dag, ändå känner sig många just ensamma.

– Det är ingen som pratar om det. Jag fick till exempel leta ett år innan jag hittade en man som ville berätta hur han upplevde det, säger Johanna.

Samtidigt är aborträtten för första gången på länge ifrågasatt i Sverige från flera läger. Johanna Bladh, som till vardags jobbar på hant.se, har i dokumentären pratat med kvinnor, män, barnmorskor, läkare, professorer och experter. Och dessutom politiker.

– Det finns flera lager i det här ämnet. Vi kommer att fokusera på Sverige och till viss del även blicka ut i världen. Det blir en hel del spännande och berörande journalistik. Vi vill att alla börjar #prataomdet, säger Sara Grundberg.

FAB Medias digitala storsatsning Baaam är mobil, social och digital. Baaam inspirerar och engagerar användarna där de är och helt på deras villkor. Baaam har uppmärksammats stort den senaste tiden för bland annat den redaktionella kampanjen #nailalönen och eventet The Color Run.