Aller media behåller sin position som marknadsledare* då företagets titlar når ut till 41 procent av den svenska befolkningen varje månad, enligt senaste Orvesto. Nära hälften av de titlar som ökar eller behåller samma räckvidd, inom de segment som Aller medias titlar ingår i, kommer från företaget (sju av totalt sexton). Samtidigt minskar överlag både upplagor och räckvidd för tryckta tidningar under 2016 enligt senaste helårsstatistiken från Tidningsstatistik (TS) och Orvesto Konsument.

Av Aller medias fyra varumärken som ökar i Orvestos mätning (Café, Matmagasinet, Svensk Damtidning och TV-guiden) går samtliga emot trenden inom sina respektive segment.

– Varumärken som tydligt bryter mot trenden inom sitt segment visar att när högkvalitativt innehåll förpackas så att det passar och tilltalar målgruppen finns det ett stort intresse hos konsumenterna för tidskrifter. Samtidigt når våra varumärken nu ut i så många fler kanaler idag än bara med tidningarna att det är den sammanlagda räckvidden som är det mest relevanta för oss, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

I TS mätning är Aller medias varumärke Hemmets Veckotidning nu Sveriges största veckotidning med en upplaga på 165 700. I samma mätning växer samtliga Aller medias titlar digitalt. Residence är den av Aller medias titlar som ökar mest digitalt med 262,5 procent jämfört med 2015.

– I år har konsumtionen av våra digitala tidskrifter tagit ordentlig fart. Det följer trenden på marknaden, där acceptansen för att betala för digitalt innehåll nu ökar stadigt. Det är förstås väldigt glädjande att allt fler upptäcker vårt innehåll även digitalt. Satsningar under det senaste året har också resulterat i att vår totala räckvidd över alla plattformar nu är större än någonsin, säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller media.

Under det senaste året har Aller medias sajter växt kraftigt och har nu 11 miljoner sidvisningar i veckan och når 2,2 miljoner besökare varje vecka.

*Nettoräckvidd exklusive medlems- och gratistidningar