OM ALLER MEDIA

Aller media är marknadsledande inom populärpress i Sverige, med en marknadsandel på 64 %*. Vi har några av Sveriges mest välkända varumärken inom tidskrifter, såsom ELLE, Café, MåBra, Svensk Damtidning, ELLE Decoration, Allers, Hemmets Veckotidning, Hänt i Veckan, Femina och Residence.

Vi har levererat avkoppling, underhållning och inspiration till miljoner läsare sedan 1894. Vår omvärld har förändrats sedan dess och vi utvecklar ständigt nya sätt att engagera, ge upplevelser och tjänster till våra läsare, användare, besökare och följare – både i tryckta och digitala medier såväl som i den fysiska världen.

Vår affärsidé är att genom starka varumärken och innehåll med hög redaktionell kvalitet skapa och sälja underhållning och inspiration till kvinnor.

*räknat på försäljningsvolym av lösnummer enligt Nielsen v 11, 2017

laptop_ipad_print

61,4 miljoner

tidskrifter/år

 

3,1 miljoner

läsare/månad

 

9,9 miljoner

sidvisningar/vecka

 

2,4 miljoner

unika besökare/vecka

 

 

ETT MEDIEHUS MED INNEHÅLLET
NÄRMAST HJÄRTAT

 

Svenska Aller media har verksamhet i Stockholm och Malmö. Vårt huvudkontor ligger i Stockholm.

Aller media är ett mediehus i ständig utveckling och vi har startat en intensiv omvandling för att möta läsarnas nya krav. Ett exempel är vårt koncept Live, där vi totalt har cirka 9 000 besökare till våra Live-event varje år. Sedan länge arrangerar vi några av Sveriges största event, med ELLE-galan i spetsen.

Vi gör också stora satsningar digitalt och har nya avdelningar för digitalt redaktionellt innehåll respektive native. Här skapas ett digitalt kunskapsnav för alla redaktioner inom Aller media. Våra redaktionella sajter har ökat antal besökare och sidvisningar, med Svensk Damtidning i spetsen med cirka närmare 2,5 miljoner sidvisningar i veckan.

Inom tryckta tidningar har vi en mycket stark ställning. Totalt läses Aller medias fyra familjetitlar, Allers, Hemmets Veckotidning, Året Runt och Allas av över 1 miljon läsare varje vecka. Nio av tio sålda tidningar i butik kommer från Aller media.

9 AV 10
MEST SÅLDA TIDNINGAR I BUTIK!

HEX_badge

1 Hänt Extra, Aller media
2 Hemmets Veckotidning, Aller media
3 Svensk Damtidning, Aller media
4 Allers, Aller media
5 TV-guiden, Aller media 
6 Allas, Aller media
7 Hemmets Journal, Egmont
8 Hänt i Veckan, Aller media
9 Året Runt, Aller media
10 Veckans NU, Aller media

(Nielsen, senaste 6 månaderna tom v 13 2017, värde)

 

 

mym_logo1

mym

Make Your Mark är en av Sveriges ledande aktörer inom content marketing med bas inom kundtidningar och är ett helägt dotterbolag till Aller media.

I dagsläget har Make Your Mark ungefär 80-100 fysiska utgivningar per år. I portföljen erbjuds produktion av bland annat appar, iPad-tidningar, webbinnehåll, webb-TV och nyhetsbrev.

 

FAB Media

 

Frida_3

 

FAB Media som är ett helägt dotterbolag till Aller media är ett digitalt mediehus med missionen att inspirera och engagera tjejer och unga kvinnor 12-35 år. Med varumärkena FRIDA, Baaam, CHIC och ShapeUp når FAB Media varje dag hundratusentals tjejer och kvinnor digitalt, i sociala medier, i print och med poddar och event.

Totalt når FAB Media cirka 1,4 miljoner konsumenter i digitala och tryckta kanaler varje månad. TV-satsningen Frida Play har cirka 300 000 visningar varje vecka.

 

OTW

OTW är ett helägt dotterbolag till Aller media. Varje år producerar OTW löpande drygt 40 tidningstitlar, flera hundra timmar television och en mängd digital media, framför allt inom webb och webb-tv. Bolaget grundades 1996 och består av bolagen OTW Communication och OTW Television. OTW är i dag Nordens ledande leverantör av redaktionell kommunikation och är den mest prisbelönta och högst rankade contentbyrån i Sverige.

ALLERKONCERNEN

Svenska Aller media (juridiskt namn: Aller media AB) är en del av Allerkoncernen som är Nordens största medieföretag med över 120 varumärken och runt 2000 medarbetare.

Allerkoncernens huvudverksamhet är att producera, trycka och ge ut dags- och veckotidningar samt magasin i print och digitalt. Koncernen har också verksamhet inom angränsande områden som sociala medier, marketing services samt reseförsäljning.

Koncernen ägs till 100 % av den danska familjen Aller genom Aller Holding A/S och har verksamhet i Danmark, Sverige, Norge och Finland.

VÅR HISTORIA

1873 bildade Carl Julius Aller och hans hustru Laura Carl Allers Etablissement, senare Aller Holding A/S, i Köpenhamn. Carl drömde om att bli tidningstryckare och Laura hade insett att det fanns en växande skara kvinnor som längtade efter lite flärd i vardagen. Året efter började man utgivningen av tidningen Nordisk Mønster-Tidende som lever än idag under namnet Femina.

Aller Holding började snart därefter med tidningsutgivning i både Sverige och Norge. Aller Media AB (då Svenska Aller AB) startades 1894 i Helsingborg och Aller Media A/S (då Norsk Aller A/S) grundades 1897. År 1992 tog Aller Holding A/S steget in i Finland och bildade Aller Julkaisut OY.

Läs mer om Aller Holding och ta del av Aller koncernens årsredovisning hos Aller Holding.

För mer information om Aller medias nordiska verksamhet, besök:

Aller i Danmark

Aller i Norge

Aller i Finland

 

LEDNINGSGRUPP
ALLER MEDIA SVERIGE

 

Bodil Ericsson Torp

VD

Joakim Romanus

HR-direktör

Kristina Hagbard

Kommunikationschef

Lotta Cederbom

Kommersiell direktör

Martin Kroon

Publicistisk direktör

Monica Hansson

Ekonomidirektör

Stina Abenius

Publicistisk direktör