De senaste fem veckorna har Aller medias nätverk av sajter – som inkluderar bland andra ELLE, Café och Svensk Damtidning – slagit nya rekord i antal unika webbläsare. Fem veckor i rad har Aller media också varit störst online av de svenska mediehusen inom populärpress.

Vecka 4 hade Aller medias sajter 2 332 624 unika webbläsare. Drygt 290 000 – eller 14 procent – fler än närmaste konkurrent.

– Vi har länge varit ledande i print – nu är vi det även online. Det här är ett stort och viktigt trendbrott för Aller media, säger Jens Stenberg, digital innehållschef.

Hösten 2015 skapade Aller media en ny, renodlat digital redaktion i Stockholm med fokus på varumärken som ELLE, Café, MåBra och Femina. Ett annat syfte med den nya redaktionen var att samla digital kompetens för att sedan kunna sprida den ut i hela organisationen.

– Effekten har varit explosiv. Idag har vi kraftsamlat och byggt en kultur där vi samarbetar över sajt- och varumärkesgränserna. Det är ett enormt lagarbete från våra skickliga digitala redaktörer, onlinejournalister och affärsutvecklare som ligger bakom trafikframgångarna, säger Jens Stenberg.

– Det är alltså inte enstaka varumärken som skapat tillväxten, vi växer digitalt inom hela Aller media. Det har gjorts fantastiska insatser på våra större redaktioner som Svensk Damtidning och Hänt, som driver sina sajter från respektive redaktion, och inom vårt dotterbolag FAB Media.

Idag jobbar 33 personer på Aller medias digital content-redaktioner – 23 i Stockholm och 10 i Malmö.

– I Malmö gör vi nu en stor satsning på den äldre målgruppen kvinnor med en digital redaktion för varumärkena Allas, Allers, Året Runt och Hemmets veckotidning. Vi startade nu i januari och ser redan goda effekter. Under vecka 4 nådde de här sajterna drygt 340 000 unika webbläsare och här ser vi en jättepotential framåt, säger Jens Stenberg.

Källa: Kia Index totallista, veckorna 50 2016 till 4 2017. Se även bifogat diagram.