Sveriges Tidskrifter delade ikväll ut det prestigefulla Tidskriftspriset 2016 på Cirkus i Stockholm. Aller media dominerade nomineringsfältet och FRIDA blev Tidskriftsgalans största vinnare och kammade hem hela två priser under kvällen. FRIDA blev även historiska genom att både vinna priset för Årets Digitala Tidskrift Populärpress och Årets Tidskrift Populärpress Print.

– Det här känns så otroligt roligt! Det är svårt att beskriva. Hela FRIDA-redaktionen jobbar stenhårt och jag är så himla stolt över vad vi har åstadkommit. Det är dags att FRIDA sätts på kartan och räknas som en stor aktör inom mediebranschen. Vi är den plattform som har bäst kontakt med unga tjejer – de som i framtiden kommer styra vårt samhälle, säger Terese Allert, chefredaktör FRIDA.

Juryns motivering till Årets Digitala Tidskrift Populärpress
Under det senaste året har vinnaren utvecklats rejält och hunnit ikapp sin snabbfotade och svårflörtade målgrupp. FRIDA står upp för sina läsare och vågar göra skillnad.

– Det här är ett bevis på att den digitala resa vi gjort det senaste året är på väg åt helt rätt håll. Vi anpassar oss efter var våra följare finns vilket gjort att vi idag är så mycket mer än en print-produkt. Vi är ett varumärke som finns på åtta plattformar och vi kommer fortsätta jobba för att utveckla dessa, säger Terese Allert, chefredaktör FRIDA.

Juryns motivering till Årets Tidskrift Populärpress Print
Årets tidskrift fångar sin kräsna och utvalda publik mitt i steget på väg mot nästa anhalt. Med allvar i uppsåtet och nästan genom tankeläsning presenterar man rätt innehåll för rätt läsare, vågar skapa trender samt lyckas modernisera ett klassiskt varumärke – och det med bravur. Det är såhär en tjejtidning ska se ut år 2016!

– Som chefredaktör för en tjejtidning möts jag ofta av fördomar. Att vi skulle vara på det sättet som tjejtidningar var för 20 år sedan. Det kunde inte vara mer fel. Vår uppdatering av tidningen innehåller inga pekpinnar för hur du som tjej borde vara, vi utgår inte ifrån att våra läsare blir kära i ett visst kön och vi vill att alla ska känna sig inkluderade. Vi vet att de som läser FRIDA känner sig stärkta och peppade och att det lägger en grund för deras framtid som självsäkra och starka tjejer, säger Terese Allert, chefredaktör FRIDA.

FAB Lab är en del av FAB Media (tidigare Frida Förlag), Sveriges största sociala och digitala mediehus för unga kvinnor. Med våra varumärken CHIC, SOLO, FRIDA och ShapeUp förser vi varje vecka hundratusentals tjejer och kvinnor med inspirerande och engagerande innehåll – digitalt, i sociala medier, i print och med poddar och event. FAB Media är ett helägt dotterbolag till Aller media. Läs mer på fab.se.