Aller Media gör rekordresultat – igen

För tredje året i rad presenterar Aller Media det bästa EBITA-resultatet i koncernens historia. Resultatet för räkenskapsåret 2020/2021 uppgick till 141 MSEK. Det starka resultatet kommer av ett ökat fokus på den digitala affären med satsningar på bland annat nya digitala intäktskällor och E-handel. Under räkenskapsåret har Lotta Cederbom utsetts till ny vd och Aller Media har antagit en ny koncernstruktur.

Under räkenskapsåret 2020/20211 har Aller Medias intäkter ökat från 1 664 MSEK till 1 752 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om drygt fem procent. EBITA-resultatet är det högsta någonsin för koncernen.

– Vårt rekordår grundar sig i medarbetarnas engagemang och innovationsförmåga. Vårt fokus nu är att ytterligare öka takten i vår digitala transformation och därmed vårt digitala erbjudande. Vi kommer fortsätta att utveckla våra starka varumärken och förbli en marknadsledande aktör, men samtidigt identifiera och växa med nya intäktskällor, säger Lotta Cederbom, vd för koncernen Aller Media.

Investeringar i digitala plattformar

Aller Media har under året gjort betydande investeringar till ett värde av 32 MSEK. Merparten gäller utvecklingsområdet ”tech, data & analytics” för att framtidssäkra och utveckla digital produktion och digitala plattformar. Utöver detta har Aller Media även investerat i nya kompetenser samt i ledarskaps- och självledarskapsprogram.

Aller Media har under året fokuserat på att utveckla nya lösningar och produkter, att arbeta mer strukturerat med innovation och att öka antalet digitala besökare. Den digitala annonsförsäljningen har haft en stark tillväxt på närmare 60 procent jämfört med föregående år. I slutet av räkenskapsåret uppgick de digitala annonsintäkterna till 70 procent av de totala annonsintäkterna.

– Det starka resultatet kommer bland annat av vår investering i den digitala affären. Under det senaste året har vi stärkt vårt digitala erbjudande väsentligt. Bland annat har antalet digitala besökare ökat och vi har kraftfullt växt såväl programmatic, affiliate och video,säger Lena Nyqvist, koncerndirektör Finance Aller Media.

Stark tillväxt i dotterbolag

Ahead Group, med kommunikationsbyråerna OTW, Make Your Mark och Narva, har ökat sin omsättning med 16 MSEK jämfört med föregående år, och det på en starkt konkurrensutsatt marknad.

E-handelsföretagen My Perfect Day, som förvärvades under året, och Skapamer har också bidragit till koncernens intäktsökning och presterat väsentligt bättre än förväntat. Skapamer uppvisar en lönsam tillväxt om 58 procent och gör sitt bästa resultat någonsin med 7,3 MSEK i EBITA. My Perfect Day, som säljer dekorationer och detaljer för bröllop och fest, har haft en stark tillväxt med 27 procent, trots rådande Covid-19-pandemi.

Ny vd och koncernstruktur

Den 3 juni 2021 tillträdde Lotta Cederbom som ny vd för koncernen. Under året har Aller Media även antagit en ny koncernstruktur och inrättat en koncernledningsgrupp samt operativa ledningsgrupper för respektive affärsområde; Media, Ahead Group och E-commerce.

1 Verksamhetsåret sträcker sig från 1 oktober 2020 till 30 september 2021.

För mer information, vänligen kontakta:

Lotta Cederbom, vd Aller Media

Telefon: +46 (0)8 578 010 00 

Email: lotta.cederbom@aller.com

Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller Media

Telefon: +46 (0)708 352 888

Email: jennie.knutsson@aller.com