Ny ledarduo stärker Femina – Sveriges mest relevanta 75-åring ska bli Femina-universum

Aller media gör en digital storsatsning på Femina, som länge varit Sveriges största och mest kända livsstilsmagasin*. Målet är att göra Femina lika stor och älskad digitalt som varumärket i generationer har varit i print. För att leda satsningen har Aller media rekryterat Åsa Lundqvist från OTW som blir ny chefredaktör och Jennie Sandberg från Baaam som blir ny redaktionschef. 

- Femina är vårt största livsstilsmagasin som under sina drygt 75 år alltid har varit relevant, inte minst under Ulrika Norbergs kompetenta ledning de senaste tolv åren. På en marknad som både i Sverige, Norden och i världen går nedåt så har Femina fortsatt vara stark i print och samtidigt tagit stora steg digitalt tack vare Ulrikas och redaktionens fingertoppskänsla och hårda arbete. Nu ser vi att det finns en ännu högre potential digitalt. Vi vill göra Feminaläsarens liv rikare varje dag. Åsa Lundqvist och Jennie Sandberg är två fantastiska ledare som kommer att fortsätta Feminas starka utveckling och ta Femina in i framtiden, säger Aller medias Publicistiska direktör, Martin Kroon.

Satsningen görs för att driva en stark digital omställning mot ett arbetssätt som präglas av digital first och med målsättning att skapa ett Femina-universum. Rent konkret innebär det att skapa en omni-redaktion, ett arbetsflöde och en redaktion med kunskapen att ta ut varumärket i parallella discipliner och kanaler.

- Femina är idag det största livsstilsmagasinet i Sverige och jag ser möjligheten att vi ska bli lika stora digitalt.Femina har en stark röst bland Sveriges kvinnor och rör och berör allt för kvinnan mitt i livet. Vi siktar på att göra Femina till en vana flera gånger om dagen och att stärka Feminas universum i alla kanaler. Parallellt med en stark optimism så känner jag ödmjukhet inför den nya rollen och för det arbete som redaktionen har lagt ned under många år och som tagit Femina till vad det är idag, berättar Åsa Lundqvist som blir ny chefredaktör på Femina.

- Vi är på många sätt på en ny sida i historieböckerna. Det är inte bara första kapitlet i digitaliseringens kölvatten –även kvinnohistorien skrivs om just nu. Femina har ett stort uppdrag i att spegla och rapportera kring detta, men också att verka för att förändringar ska få fäste och bestå. Det finns ett naturligt systerskap i Feminas innehåll och mellan våra läsare som ligger helt rätt i tiden. Det är en äkta och stark kraft som vi använder oavsett om vi skapar redaktionella initiativ eller i dialoger med partners för kommersiella satsningar.

Femina grundades av Aller media 1944 och var ett av Sveriges första livsstilsmagasin. Feminas signum är berätta historier som rör och berör kvinnor, och att skriva om mode, inredning, beauty, mat och trädgård. Som en konsekvens av den digitala satsningen kommer Feminas redaktion att flytta från Malmö till Stockholm. Ulrika Norberg är sedan 2007 chefredaktör för Femina, men i samband med flytten av Feminas redaktion från Malmö till Stockholm väljer hon att sluta. Ulrika Norberg kommer att finnas kvar som en senior rådgivare till redaktionen under en övergångsperiod.

Ökat samarbete med Residence

Som en del av satsningen kommer Femina och Residence att samarbeta tätare. Syftet med samarbetet är Femina och Residence ska kunna både dra nytta och lära av varandra, inte minst på de digitala plattformarna. De båda varumärkena kommer att fortsätta som två separata titlar och ha separata publiceringskanaler. Åsa Lundqvist blir chefredaktör och affärsansvarig för det utvecklade redaktionella samarbetet. Residences nuvarande chefredaktör Hanna Nova Beatrice kvarstår som chefredaktör och ansiktet utåt för Residence.

För mer information, vänligen kontakta:

Martin Kroon, Publicistisk Direktör på Aller media

070-215 79 30, martin.kroon@aller.com

*Nielsendata 2018