Aller Media flyttar all redaktionell verksamhet till Stockholm

Aller Medias koncernledning har beslutat att, och givit förslag till facket om, att flytta hela den redaktionella verksamheten inom familjetidningssegmentet från Malmö till Stockholm, och samlar därmed alla redaktioner under samma tak. Omorganisationen kommer att ske efter en djupgående analys av organisation, teknik och processer. Från den 1 oktober kommer familjetidningarna, som innefattar Allas, allas.se, Allers, Allers Trädgård, Antik & Auktion, Hemmets Veckotidning, Matmagasinet, Året Runt, samt tillhörande deskar och specialutgåvor att bli en del av Lifestyle Brands och ledas från Stockholm. Syftet är att fortsätta bygga en långsiktigt lönsam affär genom att inkorporera även familjetidningarna i den framgångsrika digitala organisation som sedan några år tillbaka har byggts upp i Stockholm.

Printmarknaden fortsätter att vika och tappar stora intäkter varje år, både på lösnummer och prenumeration. Den senaste Orvestorapporten visar stora nedgångar tvärs över hela branschen. Samtidigt fortsätter priserna för papper och distribution att öka. Som en konsekvens av detta ser Aller Media en vikande lönsamhet för familjetidningssegmentet framåt.

– Vi behöver accelerera vår digitala utveckling inom familjetidningarna och skapa nya intäktsområden. Vi ser att det endast kan göras genom en ny redaktionell organisationsstruktur och ett ökat samarbete med den kommersiella och tekniska organisationen som finns på plats i Stockholm. Omorganisationen kommer bidra till att minska kostnaderna för printproduktionen genom processeffektivisering, synergier och interna samarbeten. Förändringarna är nödvändiga för att skapa en printaffär som kan leva och vara lönsam under lång tid framåt. Gör vi ingenting nu riskerar vi stora ebitatapp inom bara några år, säger Lotta Cederbom, Koncernvd Aller Media.

    Omorganisationen berör ca 60 personer i Malmö. Enligt förslaget kommer samtliga roller inom familjetidningarna med undantag av korsord att avvecklas och en ny organisation byggs upp inom Lifestyle Brands i Stockholm. I samband med organisationsförändringen görs även några justeringar i ledningsgruppen inom Media. Förslaget har presenterats för facket.

    – Det har varit en otroligt tuff och omvälvande process. Jag förstår att det här beskedet väcker känslor och skapar oro. Alla medarbetare i Malmö har förtjänstfullt varit med och lagt grunden för vår affär inom Familjetidningarna. Vi hade aldrig varit så starka utan allt det arbete som var och en har gjort. Vi har ett nära samarbete med Trygghetsrådet för att stötta våra berörda medarbetare i omställningen, säger Lotta Cederbom.

    Familjetidningarna kommer från den 1 oktober att heta Lifestyle Weeklies och ingå i Lifestyle Brands som leds av Cia Jansson. Den nya organisationen kommer att bestå av ca 45 medarbetare. Åsa Liliegren, tidigare chefredaktör på Femina, kommer att ansvara för att bygga den nya organisationen, i tätt samarbete med den publicistiska ledningen på Aller Media.

    För mer information vänligen kontakta:

    Jennie Knutsson, Kommunikationschef på Aller Media:
    0708352888, jennie.knutsson@aller.com