Aller media växer inom ljud och lanserar fem nya poddar

Intresset för poddar är rekordstort och Aller media utökar satsningen på podderbjudandet. Under 2021 har hittills fem nya poddar haft premiär och fler väntas lanseras under våren. Senaste tillskottet är duon Linda Skugge och Malin Wollin och podden Skugge och Wollin.

– Aller media vill göra svenska kvinnors liv rikare varje dag, och då ska vi såklart också ha det bästa ljudinnehållet. Vi var tidigt ute med ett antal poddar som står sig starka än idag, och vi har gjort mycket det senaste året, men känslan är ändå att vi har mycket ogjort här. Det kommer massa spännande satsningar framöver, både från våra varumärken och från vår profiler, säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller media.

Starka profiler i Aller medias podduniversum

I dagsläget producerar Aller media ett tiotal populära poddar, däribland Svensk Damtidnings SvenskDam Doku, Kakan Hermanssons Under huden och trendpodden BillgrenWood med Elsa Billgren och Sofia Wood. Under vintern har även ett flertal nya poddar startat upp, däribland Markiz Taintons och Miriam Perrys mat– och samtalspodd Vass tunga och Vill du prata om det med duon Ellinor Bjurström och Fia Anderberg. Kristoffer Triumf och hans nya poddpartner Siri Barje samarbetar även de med Aller media kring sin nya cook along-podd Tack för maten.

Utöver de nystartade poddarna har flera av Aller medias befintliga profiler flyttat över sina poddar till Aller Media, bland annat den populära intervjupodden Ofiltrerat med Sofia Ståhl och samtalspodden Trettio Plus Trevar med Sofi Fahrman, Klara Doktorow och Tove Norström. Även skönhetspodden Beauty & Bubblor med Emma Unckel och Frida Fahrman ligger på Aller media.

Ökat intresse för poddar och vassare erbjudande till annonsörer

Den digitala konsumtionen av ljud ökar. Podcasts når idag 30% av alla svenskar på veckobasis (ORVESTO Konsument) och sedan 2015 har lyssnandet nästan dubblerats, hela 68% av internetanvändarna lyssnar på podd enligt Svenskarna och internet 2020. Sara Forssberg är Head of B2B på Aller media, ser poddarna som ett naturligt tillskott i portföljen.

– Förutom att Aller media med sina starka varumärken har en naturlig plats även inom ljudmediet, så ser vi också att en satsning på podd bidrar till att vår profilaffär blir ännu starkare. Det blir ytterligare en plattform vi adderar som gör att vi kan erbjuda våra annonsörer och samarbetspartners ännu vassare helhetslösningar. Vi ser även en styrka i att en podd hos oss också kan bli så mycket större än själva ljudformatet i sig. Allting börjar med innehållet och där har vi distributionen genom våra varumärken, t.ex. har vi gjort flertalet livesändningar med våra poddare, säger Sara Forssberg.

Samtliga poddar från Aller media ligger på Acast plattform och finns att lyssna på överallt där poddar finns. Se alla poddar från Aller media här.

För frågor, kontakta:

Martin Kroon, publicistisk direktör Aller media, martin.kroon@aller.com, 0702157930

Sara Forssberg Head of B2B Aller media, sara.forssberg@aller.com, 0725012055