Efter ett och ett halvt år med nordisk organisationsstruktur tar Aller Media nu nästa steg i sin utveckling. Från och med den 1 oktober samlas den kommersiella verksamheten i en gemensam nordisk organisation, med tre affärsområden och flera stödfunktioner som ska driva tillväxt, innovation och effektivt samarbete över landsgränserna. Ett helt nytt affärsområde, Nordic Retail Media Business Revenue, etableras också för att hjälpa företag att stärka sina möjligheter inom annonsering.
I Aller Medias nordiska strategi är kunden och användaren i centrum. Som ett led i denna strategi har den nordiska organisationsstrukturen successivt utvecklats, med målet att skapa en nordisk organisation med starkare förutsättningar att utveckla nya produkter och affärsområden, till nytta för kunder på alla marknader, samt att vårda och stärka kundrelationer.
– Vi har redan sett hur mycket kraft det finns i vårt nordiska samarbete. Nu skapar vi ännu bättre förutsättningar för att växa tillsammans och använda vår gemensamma styrka fullt ut. Det här är ett viktigt steg för att stärka vår position på marknaden och skapa ännu mer värde för våra kunder, säger Bente Klemetsdal, EVP & Chief Commercial Officer på Aller Media.
Den nya strukturen bygger på tre affärsområden:
Dessa kompletteras av nordiska stödfunktioner inom adtech, insikter, affärsutveckling och rapportering.
Sara Forssberg, som får det övergripande ansvaret för Business Revenue Growth & Partnership, har varit på Aller Media sedan 2019 där hon senast har varit Chief Commercial Officer för den svenska verksamheten. Innan hon kom till Aller Media har hon haft flera ledande roller på byråsidan, där hon de senaste åren fokuserade på organisation, ledarskap och affärsutveckling.
– Det känns otroligt spännande att få ta det nordiska ansvaret för Business Revenue. Vi har redan ett starkt samarbete mellan länderna, och nu får vi möjlighet att ta det till nästa nivå, med ännu tydligare fokus och gemensamma mål, säger Sara Forssberg.
– Sara har en imponerande förmåga att väva ihop affärsstrategi med ett genuint kundfokus. Hon kombinerar skarp strategisk kompetens med en fin känsla för affär, varumärke och partnerskap. Med den erfarenheten i ryggen är hon helt rätt person att leda vårt nordiska Business Revenue-arbete, och jag ser fram emot att se hur hon bidrar till att driva vår affär framåt, säger Bente Klemetsdal.
Även Carolina Månsson, som tidigare lett insiktsarbetet i Sverige, får en ny nordisk roll som ansvarig för Nordic Insights. Hon kommer att leda arbetet med att skapa gemensamma metoder och plattformar för ett insiktsdrivet arbetssätt i hela Norden.
– Carolina har varit avgörande för att utveckla vår insiktsförmåga lokalt. Nu får hon möjlighet att ta det vidare på nordisk nivå, vilket gör att vi kan arbeta ännu mer insiktsdrivet och kundnära – oavsett om det handlar om konsumentinsikter eller affärsbeslut i partnerskap. Det är ett viktigt steg för att skapa ännu större värde för våra kunder, säger Bente Klemetsdal.
Nordic Retail Media Business Revenue är ett nytt affärsområde med målet att hjälpa företag att öka sin annonsförsäljning. Det omfattar hela kundrelationen och försäljning av annonsutrymme på företagens egna plattformar – allt från nyhetsbrev och tryckta magasin till digitala reklamskärmar. Inledningsvis lanseras området som ett pilotprojekt inom Aller Media Finland, med ambitionen att sedan expandera till övriga nordiska marknader.
Den nya kommersiella ledningsgruppen består av:
Besök
Humlegårdsgatan 6
114 46 Stockholm
Tel: 08-57 80 10 00
Postadress
Aller Media AB
Box 27717
115 91 Stockholm
Org# 556002-8325
Fakturadress
Aller Media AB
Box 27717 / 300
115 91 Stockholm