Dessa allmänna villkor gäller när du som privatperson eller företag tecknar prenumeration på Aller Media AB:s, org.nr 556002-8325 (”Aller Media”) tidningar, magasin eller därmed relaterad tjänst, antingen i pappersform, via dess webbplats eller genom digital applikation (”Tjänsterna”)
Genom att beställa en prenumeration godkänner du dessa villkor och betalningsansvaret för din prenumeration.
Om din prenumeration sålts via en av våra samarbetspartners kan du även komma att omfattas av aktuell samarbetspartners villkor. De villkoren framgår på den webbsida du beställde din prenumeration.
Om du har frågor om din prenumeration eller våra villkor är du välkommen att kontakta vår kundservice.
E-post: [email protected]
Telefon: 042 – 444 30 00.
Postadress: Aller Media AB, Kundservice, Box 14071, 167 14 Bromma.
För att kunna köpa en prenumeration hos Aller Media måste du acceptera våra villkor.
Du som ingår avtal i egenskap av konsument måste ha fyllt 18 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 18 år krävs förälders eller annan förmyndares godkännande.
Om du ingår avtalet i egenskap av företagsrepresentant behöver du ha behörighet att ingå avtalet.
Fysiska och digitala prenumerationer
Vi erbjuder både fysiska och digitala prenumerationer. Som prenumerant av en fysisk tidning, får du tillgång till både den tryckta och digitala versionen av tidskriften. Om din prenumeration är fysisk eller digital framgår när du ingår avtal om prenumeration.
För att som prenumerant få tillgång till e-tidningen skapar du ett personligt konto på Mina sidor på prenumerera.se. Mer information om hur du skapar ditt konto får du efter genomförd beställning.
Tidsbestämd prenumeration
En tidsbestämd prenumeration innebär att tidningen/magasinet levereras under en i förväg bestämd period som finns angiven på orderbekräftelsen.
Den tidsbestämda prenumerationen avslutas automatiskt utan att du behöver säga upp den. Vi skickar erbjudande till dig om förnyelse i god tid innan prenumerationen upphör.
Tillsvidareprenumeration
En tillsvidareprenumeration innebär att din tidning/magasin levereras tills du själv säger upp den. I de fall det framgår på beställningssidan kan du välja att dela upp din betalning månadsvis eller periodvis.
Du kan när som helst säga upp din tillsvidareprenumeration, du har alltså ingen bindnings- eller uppsägningstid. Om du vill säga upp en tillsvidareprenumeration ska du kontakta vår kundservice enligt de kontaktuppgifter som framgår under punkt 2 ovan.
Uppsägning av en tillsvidareprenumeration gäller fr o m den dag du meddelar oss, i vissa fall kan det redan vara ett magasin på väg till dig och det blir då din sista tidning. Vid uppsägning av en veckotidning kan upp till fyra tidningar vara tryckta och adresserade som då blir dina sista nummer.
Utebliven betalning eller tidning/magasin skickad i retur räknas inte som uppsägning av prenumerationen. Du är betalningsansvarig även om du skickar tidningen/magasinet i retur.
Gåvoprenumeration
Du kan välja att ge bort en prenumeration till någon annan, så kallad ”Gåvoprenumeration”. Vid gåvoprenumeration tillämpas antingen tidsbestämd eller tillsvidareprenumeration, detta framgår vid din beställning.
Plusprenumeration
Som Plus-prenumerant (digital) får du tillgång till alla artiklar, även låst innehåll, på den valda titelns webbsida. Du kan när som helst säga upp din tillsvidareprenumeration, du har alltså ingen bindnings- eller uppsägningstid.
Du är välkommen att kontakta kundservice (se punkt 2 ovan) för att få hjälp med att teckna en fysisk prenumeration om du bor utomlands.
Efter att du har lagt din beställning och betalat för denna alternativt blivit godkänd för fakturabetalning kommer du få en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgett. Kontrollera att uppgifterna stämmer och kontakta Aller Medias kundservice vid fel (se kontaktuppgifter punkt 2 ovan) alternativt den av våra samarbetspartners du gjort ditt köp genom.
Aller Media förbehåller rätten att neka en beställning av en prenumeration, till exempel om du har angivit felaktiga uppgifter, om du inte uppfyller villkoren i punkten 3 eller om beställningen på någon annan grund inte går att uppfylla.
Du kan pausa din prenumeration i upp till 90 dagar, max en gång per år på Mina sidor eller genom att kontakta kundservice (se kontaktuppgifter under punkt 2.) Det avtalade priset förändras inte vid en tidsbestämd prenumeration.
När du ingår avtal om vissa prenumerationer kan vi komma att erbjuda en premie (”premie”) Premien skickas inom tre veckor från det att du har betalat för prenumerationen. Fraktkostnad tillkommer och framgår vid din beställning.
Premien kan levereras till din angivna adress eller till ett postombud. I samband med leverans kommer du att få en avisering som visar var och när din premie ska hämtas eller tas emot. Du ansvarar för att du mottar eller hämtar ut premien under den tid som anges i aviseringen.
För ej uthämtade premier har vi rätt att ta ut en avgift som motsvarar Aller Medias hanteringskostnad samt kostnad för returfrakten, vilket uppgår till minst 300 kronor.
Vi levererar inte premier utanför Sverige.
Om en premie tar slut har Aller Media rätt att ersätta premien med en motsvarande produkt.
Aktuella priser för respektive prenumeration framgår vid din beställning. I prenumerationspriset ingår moms med 6%. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
Portokostnad för tidningen/magasinet ingår i prenumerationspriset inom Sverige. Porto och expeditionsavgift kan tillkomma då erbjudande med premie beställs eller vid försändelse utanför Sverige.
Vi erbjuder olika betalningsalternativ för din prenumeration och i samband med att du ingår avtal om din prenumeration framgår det vilka av våra olika betalningsalternativ som är aktuella.
Om beställning sker genom någon av våra samarbetspartners kan avvikande betalningsvillkor framgå vid köpet.
Nedan följer information om de betalningsalternativ vi erbjuder vid köp på prenumerera.se
Kustom Checkout
Aller Media använder Kustom Checkout för privatkunder. Kustom Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.
Efter att du har identifierats uppvisar Kustom Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.
Genom att klicka på ”Betala köp” godkänner du villkoren för Kustom Checkout.
Någon kreditupplysning tas aldrig automatiskt i Kustom Checkout utan endast vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt.
Om betalning sker via Klarna
Klarna erbjuder fakturabetalning, delbetalning, 3D-Secure kontokortsbetalning, direktbetalning samt Swish. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. För information om din betalning, vänligen kontakta Klarnas kundservice.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du här.
Betalning när beställning gjorts via kupong eller kundservice
Om du beställer via kupong eller kundservice skickas en faktura per post till dig ca två veckor efter beställningstillfället. Betalningen ska vara Aller Media tillhanda senast det datum som är angivet på inbetalningskortet.
Vid sen betalning påförs en påminnelseavgift och din prenumeration kan komma att stoppas tillfälligt, i väntan på betalning.
Om påminnelsen inte betalas i tid avslutas prenumerationen och en faktura skickas ut för redan levererade tidningar/magasin. Vid utebliven betalning kan din fordran komma att överlämnas till inkasso för ytterligare åtgärder.
Aller Media kan från tid till annan erbjuda kampanjer, som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa villkor, t ex rörande pris, betalning eller leverans. Dessa förmånligare villkor gäller för de specifika prenumerationer som anges i kampanjen, så länge kampanjen är aktiv eller så länge lagret räcker. Aller Media förbehåller sig rätten att när som helst avsluta sådana kampanjer.
Som konsument har du enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du fick ditt först tidningsexemplar eller vid beställningsdag för digital prenumeration. Observera att ångerrätten inte gäller köp av enstaka nr av tidning/magasin, exempelvis lösnummer eller specialutgåvor.
Vill du ha hjälp med att utöva din ångerrätt kan du använda Konsumentverkets ångerblankett som du finner här: Konsumentverkets ångerblankett.
Om du köpt din prenumeration direkt av Aller Media måste du meddela Aller Medias kundservice (se kontaktuppgifter punkt 2 ovan)
När du ångrar ditt köp av en tidningsprenumeration betalar Aller Media tillbaka det belopp som motsvarar icke redan levererade tidningar/magasin, eller vid digital användning den tid som tjänsten inte använts.
Om du köpt din prenumeration av en av våra samarbetspartners kan du även komma att omfattas av aktuell samarbetspartners villkor. Samarbetspartens villkor framgår på den webbsida du beställde din prenumeration. Vid utövande av ångerrätten vad gäller prenumerationer med premier ska du returnera premien i oförändrat skick och du står själv för returfrakten. Du ansvarar för premiens skick efter det att du har mottagit den samt under returfrakten. På det belopp som ska återbetalas har Aller Media rätt att dra av en summa motsvarande premiens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat premien i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Detta innebär att premien inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats och att etiketter och lappar är intakta.
Produkter med försegling som har brutits omfattas inte av ångerrätten.
Som konsument har du rätt att reklamera din prenumeration inom tre år från den dag du tog emot tidningen/magasinet. Om du vill reklamera ska du kontakta Aller Medias kundservice (se kontaktuppgifter punkt 2 ovan) så snart som möjligt efter det att felet upptäckts. För att reklamationen ska vara giltigt måste den alltid göras inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet.
När reklamerad tidning/magasin returnerats och denna godkänts kommer Aller Media att sända dig en ny tidning/nytt magasin alternativt ersätta dig för det du har betalat för tidningen/magasinet, samt för de kostnader du har haft i samband med returen inklusive returfrakten. Återbetalning kommer att ske så snart som möjligt, dock inte senare än inom 30 dagar från det att Aller Media mottagit varan. Aller Media förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att tidningen/magasinet inte är felaktig.
Vid reklamationer följer Aller Media riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se samt www.konsumentverket.se.
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Aller Media ansvarar inte för att det innehåll som tillgängliggörs via tidningarna/magasinen och tillhörande tjänster är korrekt eller fullständigt och inte heller för eventuella fel eller avbrott i tjänsterna. Eventuell skada eller förlust som uppkommer till följd av felaktigheter i innehåll eller till följd av fel eller avbrott i tjänsterna ersätts inte, om inte annat uttryckligen framgår i dessa villkor.
Aller Media reserverar sig särskilt för eventuella bild- och skrivfel på våra webbplatser exempelvis fel i produktbeskrivning eller felaktiga priser. Aller Media har rätt att korrigera sådana eventuella fel och ändra eller uppdatera informationen när som helst.
Behandling av personuppgifter sker enligt vår integritetspolicy som du hittar här integritetspolicy.
Som kund får du information och erbjudanden via post, epost och sms till de adresser/nummer du uppger. Vill du inte ta del av erbjudanden kan du göra på det vad sätt som anvisas i samma utskick alternativt kontakta vår kundservice (se kontaktuppgifter punkt 2 ovan).
Aller Medias upphovsrätt och andra immateriella rättigheter (inklusive text, elektroniska dokument, grafik, bilder och ljud, fotografier, databaser, programvara, programprodukter och tjänster) ägs eller licensieras till Aller Media och är skyddade enligt svensk och internationell lagstiftning. Det betyder exempelvis att du inte utan Aller Medias tillstånd får kopiera, ändra eller överföra innehåll från en av Aller Medias webbplatser till din egen webbplats eller sprida det på annat sätt.
Aller Media är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa villkor om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan, och om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, pandemi, brand, översvämning, svåra väderförhållanden, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång på marknaden.
Aller Media har rätt att ensidigt ändra och uppdatera dessa villkor. Ändringar gäller från det att du har accepterat villkoren i samband med ett nytt köp av tidning/magasin/prenumeration på den webbplats du gjorde köpet eller annars 30 dagar efter att Aller Media har informerat dig om ändringarna genom att de har hållits tillgängliga på aller.se/prenumerationsvillkor eller kommunicerats på annat sätt. I den mån vi gör väsentliga förändringar i villkoren har du som prenumerant rätt att avbryta din prenumeration i förtid.
Skulle någon bestämmelse i dessa villkor eller del därav befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att villkoren i dess helhet är ogiltiga utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar Aller Medias eller ditt utbyte av eller prestation enligt villkoren, skälig jämkning ske.
Dessa villkor och de rättigheter och skyldigheter som följer genom din beställning kan inte överlåtas eller överföras till annan part av dig. Det står dock Aller Media fritt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor.
Svensk lag tillämpas på dessa villkor. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även använda EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning https://consumer-redress.ec.europa.eu/index_sv
Besök
Humlegårdsgatan 6
114 46 Stockholm
Tel: 08-57 80 10 00
Postadress
Aller Media AB
Box 27717
115 91 Stockholm
Org# 556002-8325
Fakturadress
Aller Media AB
Box 27717 / 300
115 91 Stockholm