Årets journalist och Årets mediesäljare till Aller media

Det blev dubbelt guld för Aller media under torsdagskvällens Tidskriftsgalan. Priset för Årets mediesäljare och Årets Journalist går till Aller media.

God journalistik och stort utrymme

– 18 sidor i Café kan vara en början på framtidens journalistik, säger en av vinnarna, Staffan Heimerson.

Med följande motivering vann Café-medarbetarna Staffan Heimerson och Niclas Hammarström utmärkelsen Årets Journalist:

”Orden, bilderna och scenerna lämnar oss aldrig. Nioåriga Alladin som samlar patronhylsor på gatan med svarta händer, läkaren som berättar att det är mer än förgängliga ting som brunnit. ”Även våra själar har bränts”. Med 18 sidor texter och bilder tar de oss med till Syrien idag – en av vår tids största humanitära katastrofer. Här låter de oss följa med till människorna som lever med döden ständigt närvarande och beskriver deras verklighet och vanvettiga vardag under en veckas tid. Staffan Heimerson och Niclas Hammarström tilldelas utmärkelsen Årets journalist för Infernot inifrån. Årets mest skrämmande och viktigaste reportage.”

Chefredaktör Jens Stenberg säger:

– Vi har varit bortskämda på galan; det är tredje gången Café-medarbetare vinner pris i kategorin årets journalist. Eftersom vi vet att läsarna uppskattar Cafés långläsning så mycket, så är jag extra glad att vårt längsta reportage någonsin uppmärksammas på det här sättet. Johan Persson och Martin Schibbye pratade under Tidskriftsdagen om vikten av att redaktörer vågar bryta sina mallar och ge plats för god journalistik. Med 18 sidor reportage inifrån krigets Syrien bröt vi verkligen vår mall.

Årets mediesäljare finns hos Aller media.

– Att ha vunnit utmärkelsen Årets Mediesäljare är helt fantastiskt! Jag var otroligt smickrad över att vara nominerad och kände mig lite som en vinnare redan där. Med Aller medias härliga varumärken och bredd kan man göra mycket. Det är det som gör mitt jobb så roligt, säger Ylva Sjölund.

I kategorin Årets mediesäljare är det ingen jury inblandad utan medierådgivarna själva som röstat.

– Jag är så glad! Ylva förtjänar verkligen denna utmärkelse på många sätt. Hon har under flera år arbetat långsiktigt med stort ansvar för sina kunder, våra varumärken och Aller media i helhet. Nu har hon fått ett av de finaste kvitton man kan få -nämligen från våra kunder- på ett långsiktigt arbete som gett fantastiska resultat, säger annonsdirektör Lotta Cederbom.

Lotta Cederbom kan konstatera att hon härmed har ännu en prisbelönt säljare i sitt stall. År 2011 vann Aller medias säljare Tove Åsell priset.

Aller media var även nominerad i kategorin Årets Tidskrift med Svensk Damtidning, som kom på en hedrande delad andraplats.

– Vi är väldigt stolta och glada på redaktionen. Det är modigt och kontroversiellt av Sveriges Tidskrifter att våga nominera en kommersiell tidning till detta, det finaste priset. Men någon gång kanske störst och bäst måste uppmärksammas också, säger chefredaktör Karin Lennmor.

Sveriges Tidskrifters utmärkelse Tidskriftspriset premierar varje år goda förebilder och nyskapande insatser inom tidskriftsbranschen. I år delas priset ut i 13 klasser under Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan på Stockholm Waterfront Congress Centre den 14 november. Tidskriftspriset arrangeras sedan 1993 av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.