“I en hektisk vardag söker vi ofta efter stora förändringar och nystarter. Men tänk om det egentligen är de små ögonblicken som gör störst skillnad? “
Rusta hade som mål att väcka intresse att handla på Rusta genom att stärka målgruppens tillit till varumärket och bygga en djupare emotionell koppling. De vill bli sedda som ett pålitligt företag med prisvärda produkter i good-enough kvalitet.
30% av Sveriges kvinnor 45+ söker inspiration och uppdateringar från magasin och veckotidningar. Trots ekonomiskt pressade tider unnar sig hälften av Sveriges kvinnor produkter och tjänster. I oroliga perioder blir hemmet en trygg plats, och behovet av att stänga av en stressig värld växer. Mer än någonsin vill vi stanna upp, njuta av det lilla och omfamna vardagens små glädjeämnen.
Källa: SheReport
I en hektisk vardag söker vi ofta efter stora förändringar och nystarter. Men tänk om det egentligen är de små ögonblicken som gör störst skillnad? Som att njuta av morgonsolen med en kopp kaffe eller hitta balansen på yogamattan. Det är just dessa vardagliga, men värdefulla, stunder som Rusta vill göra möjliga genom sitt sortiment med good-enough kavlitet. Utgångspunkten är insikten att många inte bor i sitt drömhem – men med konceptet ’Små stunder – stora minnen’ vill vi inspirera till att skapa trivsel, välmående och minnesvärda ögonblick i det hem man har idag. Och genom storytelling skapa en emotionell koppling och tillit till Rusta.
Med 360-konceptet ”Små stunder, stora minnen” utvecklade vi en kampanj som inte bara handlade om att sälja produkter, utan också om att inspirera Rustas målgrupp att uppskatta och omfamna varje unikt ögonblick. Genom kreativ storytelling positionerades Rusta som platsen som möjliggör dessa stunder, och innehållet kombinerade våra varumärkens redaktionella trovärdighet och context med Rustas bredd och expertis.
Navet i kampanjen var en inspirerande och integrerad 8-sidig printsektion, där vi bland annat skapade ett korsord som integrerade varumärket på ett helt nytt och engagerande sätt. Runt magasinet byggdes en stark digital närvaro med räckvidd och fördjupande storytelling genom nativeartiklar på våra sajter, poster i sociala medier, nyhetsbrevs-utskick och creative display för ett brett genomslag. Materialet producerades både med Rustas egna bilder och genom fotograferingar och videoinspelningar, vilket gav en variation som förstärkte kampanjens autenticitet.
En viktig del i Rustas brief var att säkerställa frekvens och lyfta fram olika delar av det breda sortimentet. Lösningen blev därför att arbeta med nedslag under fyra separata perioder, där varje temaområde fick sin egen berättelse. Detta gav oss möjlighet att inte bara bygga räckvidd över tid, utan också att skapa mångsidig storytelling och visa upp Rustas breda produktsortiment på ett inspirerande sätt under kampanjen.
Aller Medias samarbete med Rusta resulterade i en kraftfull och effektiv kampanj som förstärkte vikten av att vårda de små ögonblicken och öka varumärkeslojaliteten, vilket ledde till ökad action från de som sett kampanjen.
Kampanjen skapade en emotionell koppling och tillit till Rusta och inspirerade till att besöka Rustas butiker.
Det goda resultatet tyder på att vi har varit träffsäkra när det kommer till val av målgrupp samt vinklar som är högrelevanta och ligger rätt i tiden.
Kampanjens framgång låg i engagerande och relaterbart innehåll som lyfte fram små, meningsfulla ögonblick.
Tonaliteten och fotograferingen tillsamamns med rustas material säkerställde en sömlös integration i alla titlar, vilket gjorde kampanjen visuellt sammanhängande och känslomässigt övertygande. Det autentiska berättandet, i kombination med vår redaktionella trovärdighet, gjorde innehållet inspirerande och minnesvärt.
65% ger kampanjen ett positivt helhetsbetyg, (median på 45%, Femina).
40% av de som sett kampanjen i 4 kanaler vill/har tagit action efter kampanjen vs 12% av de som sett kampanjen i 1 kanal (+233%, Femina).
49% har observerat kampanjen (median 37%, Allas)45% anser att kampanjen har inspirerat till att besöka/handla från Rusta (Allas).
+400% i ökad action bland de som sett kampanjen i 4 kanaler vs 1 kanal (Allas.)
Besök
Humlegårdsgatan 6
114 46 Stockholm
Tel: 08-57 80 10 00
Postadress
Aller Media AB
Box 27717
115 91 Stockholm
Org# 556002-8325
Fakturadress
Aller Media AB
Box 27717 / 300
115 91 Stockholm