Spiris

En drömmare är stark,
tillsammans är vi starkare

Bakgrund

Spiris, tidigare Visma Spcs, är en ledande aktör inom ekonomiprogram och tjänster som vill stärka kvinnors tillit och förmåga att starta och driva företag. Genom att kombinera praktiska verktyg med inspiration blir Spiris en nyckelresurs för kvinnliga entreprenörer.

Tillsammans med Aller Media ville Spiris öka kännedomen om sina tjänster och samtidigt visa att ekonomi och bokföring kan vara både relevant och inspirerande. Ett tydligt genusperspektiv låg i fokus: Sverige är sjätte sämst i Europa när det gäller andelen kvinnliga företagare, och endast vart femte aktiebolag drivs av en kvinna.

Mål

1. Öka antalet kvinnor som övergår från att drömma till att faktiskt starta eget.

2. Förbättra kännedomen om Visma Spcs som ett stöd för nya och etablerade kvinnliga företagare.

3. Positionera Visma Spcs som det självklara valet för rådgivning och verktyg inom företagande.

Idé

Konceptet ”En drömmare är stark, tillsammans är vi starkare”, togs fram för Femina för att nå och engagera kvinnor som drömmer om eget företagande. Med video som fokusområde drog vi effektivt nytta av storytellingens kraft och skapade en miljö där Spiris kunde connecta med publiken och stärkas som pålitlig aktör inom sitt segment.

Lösning

Konceptet En drömmare är stark, tillsammans är vi starkare, lanserades med en videoproduktion där mediepersonligheten Klara Doktorow undersökte varför så få kvinnor i Sverige väljer att starta eget – och vilka rädslor som står i vägen för deras drömmar.

I videon introduceras Caroline, en 44-årig kvinna som sagt upp sig från sitt jobb och drömmer om att starta eget – men som har flera rädslor som hindrar henne.

För att addera extra tyngd till innehållet kopplas en expert från Spiris in som får svara på Carolines frågor – och komma med konkreta tips inför att starta eget.

Konceptet underbyggs med statistik som tydligt visar hur få kvinnor, jämfört med män, som driver bolag. Genom att även addera samtal med flera kvinnor på stan ökar vi den autentiska känslan.

Med en kombination av native video, sociala medier och instream skapades en berättelse som inte bara informerade utan inspirerade. 

Resultat

Kampanjen är ett bra exempel på hur man med rätt format och budskap kan intressera en målgrupp trots en nischad produkt. Även om kampanjen nått både kvinnor som är intresserade av att starta eget företag och de som inte är det, så väckte kampanjen uppmärksamhet och hela 50% observerade kampanjen noggrant. Trots att Spiris  har en låg tidigare kännedom så förmedlar vi en kampanj som skapar både inspiration, intresse och äkthet. Vi ser att kännedomen är 47% högre bland de som sett kampanjen i jämförelse med de som inte sett kampanjen vilket visar på vikten av rätt kommunikation till rätt målgrupp för att öka kännedom på sikt.

Källa: RAM, Google Analytics

38%

Håller med om att kampanjen är intressant för dem.

50%

Tycker att kampanjen gör de mer positivt inställda till annonsören.

40%

Ger kampanjen ett positivt helhetsbetyg.

34%

Skulle mycket sannolikt kunna tänka sig att välja Spiris för hjälp av ekonomi om de skulle starta/eller har eget företag