Onsdagen den 18:e november hyllades årets främsta kreatörer, arkitekter och designers när Residence Stora Formpris ägde rum i Gamla Riksarkivets anrika lokaler på Riddarholmen i Stockholm. Priset, som instiftades 2005, delas i år ut i elva kategorier, däribland Årets designer, Årets producent, Årets arkitekt och Årets samarbete. För tredje året i rad delar Residence även ut Årets Lauritz Icon Award, ett samarbete med auktionshuset Lauritz.com med syfte att hylla långsiktighet i designbranschen.

Utmärkelsen Årets designer går i år till Stockholmsbaserade Note Design Studio, vars lekfullhet och unika fingertoppskänsla för färg och form bringat framgång både på hemmaplan och på den internationella designscenen. »Intresset för svensk design är stort och Note tillhör utan tvekan de mest intressanta designstudiorna just nu. Med en bred kompetens, inom både produkt- och grafisk design, och med sitt nytänkande förhållningssätt till designprocessen är Note och deras karaktäristiska uttryck på god väg att erövra designvärlden«, säger Hanna Nova Beatrice, chefredaktör på Residence.

Priset för årets producent går till möbelföretaget IKEA som presenterat flera spännande nyheter och designsamarbeten under det senaste året – bland annat tillsammans med internationellt erkända designern Ilse Crawford. »Under chefdesigner Marcus Engman piggar nu IKEA upp sin välskräddade vanlighet med överraskningar som både spetsar och lyfter företaget in i finrum, designprat och miljötänk.«

Årets vinnare utses av redaktionen på Residence. Utmärkelserna delas ut under en galamiddag för den samlade branschen på Gamla Riksarkivet, med mat tillagad av Christian Hellberg.

För mer information och pressbilder, kontakta:

Trendgruppen PR, telefon 08-23 00 21, e-post [email protected]

Ange gärna #rsf2015 eller #residencestoraformpris vid publiceringar i sociala medier.

VINNARE AV RESIDENCE STORA FORMPRIS 2015

ÅRETS DESIGNER:NOTE DESIGN STUDIO
Note är designvärldens vitaminpiller i allt från möbler till processer. Byrån sätter fart på det mesta, sammanför talanger och sätter fyr på samarbeten med en lika lekfullt seriös som gränsöverskridande attityd i grafisk form, inredning, produktdesign och art direction för möbelföretag i behov av nytänkande.

ÅRETS PRODUCENT: IKEA
Är man störst måste man vara klok – och nyfiken. Under chefdesigner Marcus Engman piggar nu IKEA upp sin välskräddade vanlighet med överraskningar som både spetsar och lyfter företaget in i finrum, designprat och miljötänk. Ilse Crawfords Sinnerlig-serie är en succé. Nästa superstjärna Piet Hein Eek ympar nu sin miljöprofil in i massproduktionen, med premiär 2017. Det känns kvickt, intressant och smart igen.

ÅRETS KONSTHANTVERKARE: HILDA HELLSTRÖM
Hilda Hellströms konst uppstår i friktionen mellan naturen och det konstgjorda, mellan känslan och forskningen, mellan klippan och 3D-printern. Med jesmonite – gips mixat med akryl – förvandlar Hellströms konsthantverk jordskorpans berättelser till gåtfull kalejdoskopisk skönhet.

ÅRETS ARKITEKT: THAM & VIDEGÅRD
De är ostoppbara! Tham & Videgård får priset för sin nyfikna, drivna, dagsaktuella arkitektur som håller det arkitektoniska Sverige i framkanten. Prestigeuppdragen haglar: den Kasper Salin Pris-nominerade arkitekturskolan på KTH i Stockholm, skissuppdraget på ett Bauhaus-museum i Berlin och svindlande träskyskrapor i Frihamnen. Deras privatvillor har både wow-effekt, attityd och skandinavisk tradition i kärnan. Nu har byrån också fångat våra gemensamma Hemnet-drömmar i The Hemnet House, en statistiskt baserad, faluröd funkisbox. Sprid den över landet!

ÅRETS SAMARBETE: MONICA FÖRSTER OCH ZANAT
Sällsam möbelpoesi uppstår när Monica Förster leder sin formgrupp med bland andra Sara Helder, Harri Koskinen och Gert Wingårdh, i ett möte med det bosniska familjeföretaget Zanat, hantverk på bosniska, som överlevt världskrig, diktatur och inbördeskrig. Det är säreget, stiligt och smått suveränt när dekorlustan i ett 100-årigt träsnideri myllrar över nutidslinjer i årets mest inspirerande samarbete.

ÅRETS LAURITZ ICON AWARD: FERDINANDAV ÅKE AXELSSON FÖR GÄRSNÄS
Med karmstolen Ferdinand har Åke Axelsson kombinerat tradition och nytänkande – och skapat en möbelklassiker som sannolikt blir en eftertraktad ikon på auktioner i framtiden. Som en sann funktionalist låter han konstruktionen illustrera den hantverksskicklighet som sammanfogar de gedigna materialen och gör sittandet till en konstart. När en mästares hand skapar delar i ett platt paket känns det snällt mot miljön, kreativt för köparen och helt rätt i tiden.

ÅRETS INREDARE: DANIEL ÖSTMAN
Att inreda är att framkalla drömmar. Daniel Östman, med bakgrund på Carl Malmstens möbelskola, hittade hem som designer av Acnes modevisningar. Med sina spektakulära inredningar för Oscar Properties raderar han nu ut landet lagom till förmån för scenografisk surrealism och internationell lyx.

ÅRETS MÖBEL: MADONNA AV DAVID ERICSSON FÖR GÄRSNÄS
Madonna är en sittbar balansakt av trä, lika lätt som stark, byggd med full koll på spänst och styrka. Snickaren och formgivaren David Ericsson, utbildad vid den svenska snickarkonstens olymp, Carl Malmsten Furniture studios, skapade stolen som en hyllning till danske möbelmästaren Hans Wegners 100-årsjubileum. Nu kan vi alla åtnjuta Madonna som en del av tillverkaren Gärsnäs möbelvärld.

ÅRETS BELYSNING:W153 ILEAV INGA SEMPÉ FÖR WÄSTBERGS
Med inspiration från den franska järnhandelns simpla klämlampor ritade Inga Sempé årets sötaste ljuskälla, w 153 ile, för Wästbergs. Näpen, som en korsning mellan en fjäril och ett drinkparaply, är hennes lampa en delikat belysningsfigurin med hatten på magnetiskt svaj.

ÅRETS MATTA: HORIZONAV MATTIAS STENBERG FÖR ASPLUND
Vart ska du? Mot horisonten! Arkitekten och formgivaren Mattias Stenbergs Horizon, fem mattor eller väggbonader för Asplund, är svindlande i både material och idé. Blickar och tankar dras till sköna, oändliga perspektiv.

ÅRETS NYKOMLING: JOHN ASTBURY
John Astburys föremål leker med oss. En spegel som speglar sig själv, skålar som tycks försvinna i dimma (ett samarbete med Kyuhyung Cho) eller en lampa som inte vill bestämma sig. Med sin bakgrund i engelsk punk, grafisk form och kärlek till svensk design kom han till Stockholm och Konstfack. Svenskt Tenn och Muuto har redan använt mr Astburys förmåga att med sin minimalistiska klurighet ge våra hem ett behövligt drag av Alice i Underlandet.