
MåBra har utsett årets bästa hälsomat 2026
Det ska vara enkelt att äta nyttigt! Det tycker MåBra, Sveriges största hälsomagasin, som för femtonde året i rad har valt ut hälsosamma nyheter i butikshyllorna. Här är alla vinnare i MåBra-valet 2026.

Det ska vara enkelt att äta nyttigt! Det tycker MåBra, Sveriges största hälsomagasin, som för femtonde året i rad har valt ut hälsosamma nyheter i butikshyllorna. Här är alla vinnare i MåBra-valet 2026.

För första gången har femina i Danmark, Femina i Sverige och norska Kvinner og Klær gått samman i en granskning under namnet Smalgoritmen. Kampanjen är en uppmaning till techjättarna att ta ansvar för hur unga flickor digitalt exponeras för ohållbara kroppsideal.

Aller Medias nya insiktsrapport The Nordic Women Report visar att ekonomisk oro är en av de största frågorna i kvinnors liv 2025, och att den ofta kantas av motsägelser. I Sverige uppger 30 procent att de är stolta över att vara ekonomiskt självständiga. Samtidigt säger 36 procent av unga kvinnor (18–29 år) att de i hemlighet önskar bli försörjda av sin partner.

Femina fortsätter att kamma hem fina branschutmärkelser. 2022 tilldelades Femina Tidskriftspriset i kategorin Årets omslag, 2023 tog man hem Årets rörligt med granskningen BUP-upproret för att 2024 slå till med en historisk dubbel. Då utsågs Femina både till Årets Tidskrift populärpress och belönades med Sveriges tidskrifters stora pris. Den här gången var det videopodden Klimaktet som blev Årets Ljud.

Idag står det klart att Aller Medias kampanjer med Unicef och Rusta tävlar vidare om att bli Årets Kommersiella Kampanj och Feminas podd Klimaktet om att bli Årets Ljud, i Tidskriftspriset 2025. Aller Media är nominerade totalt sex gånger i kategorierna Årets Tidskrift, Årets Video, Årets Kommersiella Kampanj och Årets Ljud.

Aller Media är trefaldigt nominerade till Tidskriftspriset 2025 – ett kvitto på redaktionell bredd och kvalitet. I kategorin Årets Tidskrift är både Svensk Damtidning och Femina nominerade, där Femina är nominerad för tredje året i rad och Svensk Damtidning gör sin andra nominering på fem år. Det nya formatet ELLE Visit är nominerad till Årets Video, en kategori Aller Media dominerat fyra år i rad.

Efter ett och ett halvt år med nordisk organisationsstruktur tar Aller Media nu nästa steg i sin utveckling. Från och med den 1 oktober samlas den kommersiella verksamheten i en gemensam nordisk organisation, med tre affärsområden och flera stödfunktioner som ska driva tillväxt, innovation och effektivt samarbete över landsgränserna.

Matilda Tidlund tillträder rollen som Chief Information Security Officer på Aller A/S den 1 september. Med över 20 års internationell erfarenhet inom cybersäkerhet, fysisk säkerhet och krishantering tillför hon djup expertis till Aller Medias arbete med att utveckla en strategisk och motståndskraftig säkerhetskultur.

Den 20 september 2025 arrangeras Tjejstafetten på Stockholms stadion. Ett unikt initiativ där tusentals kvinnor springer, joggar eller går tillsammans för sin egen och andras skull. För varje lag som deltar går 500 kronor direkt till kvinnofrämjande organisationer.

Aller Media stärker sitt engagemang för välmående på arbetsplatsen genom ett nytt samarbete med hälsoföretaget EsterCare. Genom samarbetet får både ledare och medarbetare utbildning samt tillgång till EsterCares digitala hälsoportal, som erbjuder kunskap, screening och stöd kring hormonrelaterad hälsa – ett område som länge varit underprioriterat, trots dess stora påverkan på vardag och arbetsliv.

Aller Media Nordic har förvärvat en minoritetspost i Aniara, det svenska publishing tech-bolaget som hjälper författare att nå nya läsare på andra språk. Investeringen på drygt €500 000 markerar starten på ett partnerskap med potential för strategiskt samarbete, där publicistisk tradition möter innovation – med det gemensamma målet att göra internationella marknaden för böcker mer tillgänglig för författare.

Under årets Native Advertising Awards i London prisades Aller Media i tre kategorier. Creative Studio kammade hem den mest prestigefyllda utmärkelsen – “Native Advertising Studio of the Year”. Dessutom blev det guld i kategorin “Best Healthcare Program” för kampanjen Dove Self-Esteem Project (Unilever/Dove, Mindshare Sweden) och silver i “Best Advertising Funded Programming” för Festis <3 Hänt.se (Carlsberg, Dentsu).

I början av 2024 beslutade Aller Media Group att göra en strategisk förändring i organisationsstrukturen och gå från en landsbaserad struktur i de fyra nordiska länderna till en ny, gemensam nordisk struktur, Aller Media Nordic A/S. Dag Sørsdahl fick ansvaret för att genomföra förändringen.

Aller Media har fått hela 12 nomineringar i årets upplaga av International Native Advertising Awards, en av världens mest ansedda tävlingar inom native advertising. Nomineringarna sträcker sig över flera kategorier – från storytelling och influencer marketing, till effektiva kampanjer och hållbarhet.

Aller Media är stolta över att vara med och utveckla Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO) i Sverige. Under våren tar redaktionerna på Femina och ELLE emot två elever från Väsby skola som under ett års tid får chansen att arbeta genom SAO-modellen.

Kvinnor med inkontinensbesvär i Sverige opereras med en metod som är förbjuden i flera länder. De flesta blir hjälpta – andra skadas svårt. Nu ger MåBra röst åt kvinnorna som känner sig lurade och övergivna av den svenska vården.

Aller Media har glädjen att tillkännage vinnarna i den första upplagan av She Awards, ett pris som hyllar kvinnor inom kommunikations- och mediebranschen. Under gårdagens gala delades pris ut till Årets Mediekvinna Emma Thorp och Årets Entreprenörska Paulina Modlitba, båda framstående förebilder som lyfter andra, inspirerar och driver förändring för både kollegor och branschen i stort.

Aller Media kommer att delta i Google News Initiative (GNI) AI Launchpad-program i ett partnerskap mellan Google och FT Strategies.

Poddveteranerna och ELLE-profilerna Sofi Fahrman Engelbert, Tove Norström och Klara Doktorow ligger bakom nya videopodden Magasinet.

Fler nyttiga livsmedelsval i butikshyllan! Det tycker MåBra, Sveriges största hälsomagasin, som för fjortonde året i rad har korat sina favoriter.