ELLE Mat&Vin

ELLE mat & vin är inspirationskällan till
att enkelt kunna äta och dricka lite godare, lite trendigare och lite lyxigare – både till vardags och till fest. Oavsett om det är en vardagsmiddag eller en imponerande helgmeny inspirerar ELLE mat & vin till att prova nya smaker och få en minnesvärd matupplevelse.

Mixen av festliga men lättlagade recept (alltid med en unik twist!), utvalda dryckestips, matfokuserade reportage och inblick i ELLE-universumet världen över gör varumärket helt unikt.

Vill du annonsera eller samarbeta kreativt tillsammans med ELLE Mat&Vin?

Räckvidd

Print

0

elle.se

0

Totalt

0

Print

Räckvidd: 100 000

Upplaga: 8

Prenumeranter: 62%

Kvinnor: 77%
Män: 23%

Storstad: 49%
Övriga landet: 51%

Magasinet

ELLE Mat & Vin är ett stilrent, inspirerande, trendigt och snyggt livsstilsvarumärke för mat och vin. Oavsett om det är en snabb middag mitt i veckan eller en imponerande helgmeny för vänner, uppmuntrar vi våra följare att prova nya smaker. Vi ger dem också de ultimata mat- och vinkombinationerna och visar de senaste mattrenderna och topprestaurangerna världen över. Alla våra recept är enkla och snabba – men alltid med den där wow-faktorn.

Årsplanering 2026

JANUARI

TEMA: ASIATISKA SMAKER

Asiatiska favoriter med nya smaker och kombinationer till både vardag och fest. Plus bästa dryckerna till. Dessutom: storsemmel-special!

ELLE Mat & Vin #1 i butik 15 januari

FEBRUARI

TEMA: TRENDER & HÄLSOMAT

Nya recept som ger energi och ork. Vi bjuder också på årets hetaste foodie-­ trender – vad hamnar på tallriken 2026? Dessutom: baka i air fryer – så gör du det bäst.

ELLE Mat & Vin #1 i butik 15 januari

MARS

TEMA: PÅSK & BAKNING

Allt för vårens alla fester, recept, dukning och dryck. Våra bästa påskmenyer, enkla att göra men fulla med smak. Stor bak-special med underbara tårtor, desserter och godis.

ELLE Mat & Vin #2 i butik 12 mars

APRIL

TEMA: VÅRFEST & BUFFÉ

Nu firar vi bröllop, student och jubilarer med lyxiga och lättlagade bufféer och bakverk. Recept, idéer och dukning för många.
Dessutom: efterlängtad primör-premiär.

ELLE Mat & Vin #3 i butik 24 april

MAJ

TEMA: PICKNICK & GRILL

Smak av försommar med primörer och picknickmat. Vi bjuder på grillat med alla recept och tips du behöver: trenderna, tillbehören och teknikerna.

ELLE Mat & Vin #3 i butik 24 april

Juni

TEMA: MIDSOMMARMAT

Sagolik sommarmat. Hemgjord glass, enkla pastarätter, matiga sallader. Plus årets godaste, glammigaste midsommar­ meny och härliga jordgubbsdesserter.

ELLE Mat & Vin #4 i butik 28 maj

JULI

TEMA: SEMESTERMAT

Lätt och smart semestermat. När man är ledig vill man inte stå hela dagen vid spisen, så här är sommarrätterna som är både snabba och smakrika. Plus: baka utan ugn!

ELLE Mat & Vin  #5 i butik 9 juli

AUGUSTI

TEMA: KRÄFTOR & SKÖRDEFEST

Fest i skördetid! Goda tillbehör till kräftskivan. Bevara sommaren på burk! Nya och goda sätt att sylta, safta och lägga in. Baka med säsongens frukt och bär.

ELLE Mat & Vin  #5 i butik 9 juli

SEPTEMBER

TEMA: VARDAGSLYX

Omtag på vardagsmaten – få en vardag att smaka lördag med våra vardagslyx-recept! In i köket och baka, inspireras av vår chokladspecial!

ELLE Mat & Vin #6 i butik 27 augusti

OKTOBER

TEMA: KÖKSSPECIAL

Höstfest! Bjud vännerna på brunch eller skäm bort dem med comfort-food. Goda grytor och frestande pajer. Nya trender för köket. Förnya, förvandla, förädla.

ELLE Mat & Vin #6 i butik 27 augusti

NOVEMBER

TEMA: ADVENT & GLÖGGMINGEL

Makalös mingelmat och vintriga cocktails för pepp i mörka tider. Vi bjuder på novent, adventsmys och glöggmingel. Goda bakverk och ätbara gåvor att ge bort.

ELLE Mat & Vin #7 i butik 8 oktober

DECEMBER

TEMA: JUL- & NYÅRSFEST

Allt för vinterns fester: julmat, mellandagsmums och nyårsfest. Glittriga cocktails och canapéer. Bubbel till alla! Bästa bubbelvinerna – från budget till bling.

ELLE Mat & Vin #8 i butik 26 november

Utgivning 2026

VarumärkeUtgåvaMaterialdagUtgivningsdag
ELLE Mat & VinEMV25082025-10-162025-11-26
ELLE Mat & VinEMV26012025-11-262026-01-14
ELLE Mat & VinEMV26022026-01-222026-03-04
ELLE Mat & VinEMV26032026-02-242026-04-08
ELLE Mat & VinEMV26042026-04-142026-05-27
ELLE Mat & VinEMV26052026-05-282026-07-08
ELLE Mat & VinEMV26062026-07-162026-08-26
ELLE Mat & VinEMV26072026-08-272026-10-07
ELLE Mat & VinEMV26082026-10-152026-11-25

Annonsformat

FormatDimensionerPris
Helsida225x297 mm46 000 kr
2:a Omslag225x297 mm54 500 kr
Uppslag450x297 mm83 000 kr
3:e Omslag225x297 mm51 000 kr
Baksida225x297 mm57 000 kr
Advertorial Helsida225x297 mm55 200 kr
Advertorial Uppslag450x297 mm96 600 kr

Läsaren

Personer som är mycket mat- och vinintresserade. De köper mycket ekologiska, miljövänliga och närproducerade produkter och är beredda att sänka sin standard för att värna om miljön. Snabbt få veta om nya produkter och tjänster inom de områden de finner intressanta.
Sociala och tycker om att ha gäster hemma och de experimenterar gärna med nya matprodukter.

Betalar extra för snygg design och söker varumärken som speglar vem dom är. Modemedvetna som tycker att det är viktigt att vara välklädda.

Empatiska personer som ger bidrag till välgörenhet.

Ålder

High Spenders (Index)

Intressen (index)

Källa Orvesto Konsument 2024:Helår

elle.se

Nettoräckvidd: 318 000

Sidvisningar: 1 925 631

Snitt-tid: 02:01 min

Kvinnor: 83%
Män: 17%

Storstad: 36%
Övriga landet: 64%

Startade videoströmmar: 511 388

Sidvisningar/besök: 2,32

Unika besökare: 362 648

Mobil/desktop/tablet:
85/12/4

Ålder

Källa: Google Analytics genomsnittlig vecka feb 2025, Orvesto Konsument 2024:Helår

Besökaren

På ELLE.se och i ELLEs sociala kanaler kan du vänta dig det senaste inom mode, skönhet, nöje, livsstil, samt inredning via ELLE Decoration och mat och dryck via ELLE Mat & Vin. Våra skribenter och redaktörer är experter inom sina områden och på ELLE.se guidas och inspireras läsare av de senaste trenderna, produkterna och nyheterna.

Format

Se formaten på Ocast

Sociala medier

Facebook
@ElleMatVin
Följare: 45 987
Kvinnor: 92,8%  Män: 7,2%
Följare i Sverige: 93,5%

Ålder

Instagram
ellematovin
Följare: 83 653
Kvinnor: 91,2%  Män: 8.8%
Följare i Sverige: 82,4%

Ålder

Nyhetsbrev
Registrera dig
Följare: 23 362

Nyhetsbrev Vin Special
Registrera dig
Följare: 4 665

Källa: Sociala Medier mars 2025

Profiler

Genom Aller Medias profiler når ni som varumärke en bred målgrupp och sätter ert budskap i en trovärdig kontext. Våra profiler skapar en djupare relation till målgruppen genom en pålitlig röst. Vi jobbar både med ett antal inhouseprofiler och en större mängd externa profiler beroende på varumärke och kampanj.

Några av våra inhouseprofiler är Brita Zackari, Elsa Billgren, Fredrik Nylén, Sandra Beijer, Sofi Fahrman, Sofia Wood, Sara Biderman.

Vill du samarbeta med någon av våra profiler?

Creative Studio

Aller Medias Creative Studio är en inhouse-byrå med uppdrag att konceptualisera, förmedla och distribuera kampanjer för alla Aller Medias B2B-kunder. Med en kombination av digitala kanaler, live shopping och print skapar vi en integrerad kampanj med hög räckvidd och högt genomslag under kampanjperioden. Vi når målgruppen i ett framåtlutat läge, när de söker efter inspiration, avkoppling och underhållning – för att öka köpintentionen och driva till köp.