MåBra

I snart 50 år har MåBra inspirerat Sveriges kvinnor till ett hälsosammare liv. MåBra har en unik mix av trovärdig, omtänksam och hållbar hälsoinspiration med de senaste och viktigaste nyheterna inom kvinnors hälsa. 

MåBra vill bidra till en förändrad syn på kvinnors hälsa genom att vara en naturlig plats för kvinnor genom livet som värnar om sitt eget mående – både psykiskt och fysiskt.

MåBra är dominerande inom kategorin hälsa med sin starka varumärkeskännedom och höga räckvidd inom alla ålderskategorier. 

Vill du annonsera eller samarbeta kreativt tillsammans med MåBra?

Räckvidd

Print

0

mabra.com

0

Totalt

0

Print

Räckvidd: 138 000

Upplaga: 12

Prenumeranter: 78%

Kvinnor: 82%
Män: 18%

Storstad: 40%
Övriga landet: 60%

Magasinet

Trender kommer och går, men vår vilja att leverera hållbar hälsoinspiration består. I över 40 år har MåBra bevakat områdena medicin, hälsa, kost och träning.

Varje dag går vi till jobbet för att hitta, granska och leverera de senaste och viktigaste hälsonyheterna. Vi brinner lika mycket för att inspirera som att informera och älskar att dela med oss av både kickar och kunskap.

Vi tar din hälsa på största allvar och sätter alltid den i fokus, oavsett om vi bjuder på nyttiga recept, läsvärda reportage eller granskar en medicinsk studie.

Årsplanering 2026

JANUARI

CHILLA STRESSA NER

MåBra-valet: årets bästa hälsomat. Torra slemhinnor. Kortisol. Yoga. Protein. Skilsmässa. Hårspecial.

MÅBRA #1 i butik 17/12

FEBRUARI

NYSTART: FYSISKT, MENTALT, EKONOMISKT

Trendspaning hälsa och
träning. Hjärthälsa.
Förkylningar. Ekonomi.

MÅBRA #2 i butik 21/1

MARS

ENSAMHET

Cancer. Bakterier.
Ögon. Hudvård.
Teknikprylar.
Ljusterapi. Energi.

MÅBRA #3 i butik 18/2

APRIL

PROMENADER/ VANDRING

Promenader. Vandring. Skor, kläder, ryggsäckar och utrustning. Bäckenbottenhälsa. Diabetes. Snarkningar. Antidepp.

MÅBRA #4 i butik 18/3

MAJ

LÖPNING

Löpning. Rygghälsa. Sportbh:ar. Löpskor. Solskydd. Hud. Fina fötter. Elektrolyter. Träningsmode. Trädgård.

MÅBRA #5 i butik 22/4

JUNI

BADMODE

Badmode. TBE. PMS och klimaterie. Mors dag! Hårguide. Grilla vego. Självförtroende.
Self care.

MÅBRA #6 i butik 20/5

JULI

SEX & LUST

Sexliv och lust. Apotek. Maghälsa. Äventyr. Hud. Kvinnligt spelmissbruk. Sommarapotek. Vattensport. Aktiv hemester

MÅBRA #7 i butik 17/6

AUGUSTI

RELATIONER

Relationers påverkan på hälsa. Munhälsa. Blodtryck. Allergi. Skönhetsbehandlingar. Kryssningar.

MÅBRA #8 i butik 15/7

SEPTEMBER

STYRKETRÄNING

Styrketräning. Aromaterapi. Migrän. Fertilitet. Träningsmode höst. Arbetsrelaterad (o)hälsa. Spa-special.

MÅBRA #9 i butik 12/8

OKTOBER

ÅLDERISM

Klimakteriet. Artros. Obesitas. Hår. Resor. Inredning, ta in naturen. Stor hår-guide.

MÅBRA #10 i butik 16/9

NOVEMBER

HUDVÅRD

Sömn. Hosta. Smärtlindring. Stor hudvårdsguide. Skönhetskalendrar.

MÅBRA #11 i butik 21/10

DECEMBER

SUND JUL & NYTTIG JULMATSSPECIAL

Julmat. Bromsa åldrande. Yrsel.
Eksem. GAD. Stress/utmattning.

MÅBRA #12 i butik 18/11

Utgivning 2026

VarumärkeUtgåvaMaterialdagUtgivningsdag
MåbraMBR25112025-09-112025-10-22
MåbraMBR25122025-10-092025-11-19
MåbraMBR26012025-11-062025-12-17
MåbraMBR26022025-12-032026-01-21
MåbraMBR26032026-01-082026-02-18
MåbraMBR26042026-02-052026-03-18
MåbraMBR26052026-03-102026-04-22
MåbraMBR26062026-04-072026-05-20
MåbraMBR26072026-05-062026-06-17
MåbraMBR26082026-06-042026-07-15
MåbraMBR26092026-07-022026-08-12
MåbraMBR26102026-08-062026-09-16
MåbraMBR26112026-09-102026-10-21
MåbraMBR26122026-10-082026-11-18
MåbraMBR27012026-11-052026-12-16

Annonsformat

FormatDimensionerPris
Helsida213x291 mm59 000 kr
Uppslag426x291 mm110 000 kr
Liggande halvsida213x145 mm41 000 kr
Stående Halvsida106x291 mm41 000 kr
3:e Omslag213x291 mm65 000 kr
Baksida213x266 mm70 500 kr
Advertorial helsida213x291 mm70 800 kr
Advertorial uppslag426x291 mm132 000 kr

Läsaren

De är välutbildade personer som bor över hela landet. Att sköta om sin kropp och sitt utseende värderar de högt, vilket går hand i hand med den hälsosamma livsstilen de eftersträvar. De motionerar gärna och är intresserade av alternativ hälsovård, samtidigt som de är själsligt och andligt djupa.

Ålder

High Spenders (Index)

Intressen (index)

Källa Orvesto Konsument 2024:Helår

mabra.com

Nettoräckvidd: 95 000

Sidvisningar: 472 625

Snitt-tid: 01:56 min

Kvinnor: 72%
Män: 28%

Storstad: 44%
Övriga landet: 56%

Startade videoströmmar: 219 446

Sidvisningar/besök: 1.91

Unika besökare: 144 743

Mobil/desktop/tablet:
85/10/5

Ålder

Källa: Google Analytics genomsnittlig vecka feb 2025, Orvesto Konsument 2024:Helår

Besökaren

Genom åren har MåBra vuxit från att enbart vara ett månadsmagasin till ett bubblande hälsocommunity i ständig utveckling. Ny teknik och nya kanaler gör att vi pratar med våra läsare och följare varje dag, det ger oss möjligheten att vara snabba och relevanta – men ger oss också helt nya typer av mötesplatser och dialogmöjligheter.

Besökaren är mat- och vinintresserade, äter gärna hälsosamt och håller sig uppdaterade på det senaste inom kosthållning – men även bakning tilltalar dem. Att laga mat är viktigt för dem och de har gärna gäster hemma. 

Format

Se formaten på Ocast

Sociala medier

Facebook
@tidningenmabra
Följare: 103 422
Kvinnor: 90%  Män: 10%
Följare i Sverige: 95,6%

Ålder

Instagram
@mabra_com
Följare: 59 960
Kvinnor: 95,9%  Män: 4,1%
Följare i Sverige: 90,9%

Ålder

Pintrest
@mabracom
Följare: 5 900

Nyhetsbrev
Registrera dig
Följare: 44 864

Källa: Sociala Medier mars 2025

Profiler

Genom Aller Medias profiler når ni som varumärke en bred målgrupp och sätter ert budskap i en trovärdig kontext. Våra profiler skapar en djupare relation till målgruppen genom en pålitlig röst. Vi jobbar både med ett antal inhouseprofiler och en större mängd externa profiler beroende på varumärke och kampanj.

Några av våra inhouseprofiler är Brita Zackari, Elsa Billgren, Fredrik Nylén, Sandra Beijer, Sofi Fahrman, Sofia Wood, Sara Biderman.

Vill du samarbeta med någon av våra profiler?

Creative Studio

Aller Medias Creative Studio är en inhouse-byrå med uppdrag att konceptualisera, förmedla och distribuera kampanjer för alla Aller Medias B2B-kunder. Med en kombination av digitala kanaler, live shopping och print skapar vi en integrerad kampanj med hög räckvidd och högt genomslag under kampanjperioden. Vi når målgruppen i ett framåtlutat läge, när de söker efter inspiration, avkoppling och underhållning – för att öka köpintentionen och driva till köp.