Matmagasinet

Matmagasinet innehåller härlig matinspiration för alla tillfällen i livet – från vardagsmiddagar till helgens fest. Här hittar alla som älskar att laga mat massor av nya spännande recept och smarta tillagningsknep.

Vi bjuds också på lättlagade bufféer, desserter och massor av bakning. De läckra recepten är alltid pålitliga och lätta att lyckas med. Dessutom får läsarna tips på vin och andra goda drycker, matnyheter och intervjuer med kända matprofiler och kockar.

Vill du annonsera eller samarbeta kreativt tillsammans med Antik & Auktion?

Print

Räckvidd: 99 000

Upplaga: 11

Prenumeranter: 77%

Kvinnor: 73%
Män: 27%

Storstad: 38%
Övriga landet: 62%

Magasinet

Matmagasinet innehåller härlig matinspiration för alla tillfällen i livet – från vardagsmiddagar till helgens fest. Här hittar alla som älskar att laga mat massor av nya spännande recept och smarta tillagningsknep.

Vi bjuds också på lättlagade bufféer, desserter och massor av bakning. De läckra recepten är alltid pålitliga och lätta att lyckas med. Dessutom får läsarna tips på vin och andra goda drycker, matnyheter och intervjuer med kända matprofiler och kockar.

Årsplanering 2026

NR 1

TEMA: NYÅR & TRETTONHELG

Nyårsmenyer, plockmat och bubblet till helgens fester. Snabba bjudrätter. Festliga desserter, bröd och småkakor.

I BUTIK 10/12

NR 2

TEMA: NYSTART & BUDGETGOTT

Fräscht och lättlagat för hälsoboost. Budgetgott. Fantastisk falukorv. Sportlovsmat. Mjuka kakor och vinterutflykt.

I BUTIK 7/1

NR 3/4 DUBBELNUMMER

TEMA: PÅSK

Påskbuffé, bjudmaten, drycker, bakning och påskgodis. Även vardagsmat och lättlagat.

I BUTIK 25/2

NR 5

TEMA: VÅRENS FESTER

Buffé. Smörgåstårtor och pajer. Årets första grill. Primörer. Rosévin och boxvin.

I BUTIK 15/4

SOMMARSPECIAL

TEMA: SOMMARSPECIAL

Grillning och midsommarmat. Sommarbär och frukt. Sparris, rabarber, färskpotatis. Enkel sommarmat.

I BUTIK 13/5 (2 mån i butik)

NR 7

TEMA: SEMESTERTIDER

Lättlagat för lata dagar. Midsommar-och grillfester. Jordgubbar och sallader. Sommarbaka.

I BUTIK 17/6

NR 8

TEMA: AUGUSTIFESTER

Kräftskiva med goda tillbehör. Enkel och god sommarmat. Baka med bär. Skördepajer och bröd.

I BUTIK 15/7

NR 9

TEMA: VARDAG & SKÖRDETID

Vardagsmat. Baka med äpple. Grekisk afton med vännerna. Kantareller och skördegott.

I BUTIK 12/8

NR 10

TEMA: GRYTOR & BAKAT

Grytor, soppor och gratänger.
Husmanskost och höstutflykt. Chokladbaka.

I BUTIK 16/9

JULSPECIAL

TEMA: JULSPECIAL

Mingelmat till novent och advent, julbak, julbord och gottebord. Glögg och juldrycker.

I BUTIK 14/10 (2 mån i butik)

NR 12

TEMA: JUL & NYÅR

TEMA: JUL & NYAR
Julmat och nyårsfester. Bakat och desserter. Plockmat till nyår. Bubbel.

I BUTIK 11/11

NR 1/27

TEMA: NYTT ÅR

Tips för jul och nyårsfirande. Mellandagsgott. Snabbt och lättlagat. Dryckestips till helgmaten.

I BUTIK 9/12

Utgivning 2025

VarumärkeUtgåvaMaterialdagUtgivningsdag
MatmagasinetMAT25112025-10-152025-09-04
MatmagasinetMAT25122025-11-122025-10-02
MatmagasinetMAT26012025-12-102025-10-30
MatmagasinetMAT26022026-01-072025-11-19
MatmagasinetMAT26032026-02-252026-01-15
MatmagasinetMAT26052026-04-152026-03-03
MatmagasinetMAT26062026-05-132026-03-30
MatmagasinetMAT26072026-06-172026-05-06
MatmagasinetMAT26082026-07-152026-06-04
MatmagasinetMAT26092026-08-122026-07-02
MatmagasinetMAT26102026-09-162026-08-06
MatmagasinetMAT26112026-10-142026-09-03
MatmagasinetMAT26122026-11-112026-10-01
MatmagasinetMAT27012026-12-092026-10-29

Annonsformat

FormatDimensionerPris
Helsida208x278 mm27 500 kr
Uppslag416x278 mm45 000 kr
Liggande halvsida208x139 mm22 000 kr
Stående Halvsida104x278 mm22 000 kr
Baksida208x253 mm32 500 kr
Advertorial helsida208x278 mm33 000 kr
Advertorial uppslag416x278 mm54 000 kr

Läsaren

Köper mycket ekologiska, miljövänliga och närproducerade produkter. För dem är det viktigt att leva hälsosamt. De skänker även pengar till välgörenhet. Sociala och tycker om att ha gäster hemma och de experimenterar gärna med nya matprodukter. Passar ofta på att utnyttja rabatter och erbjudanden.

Modemedvetna som tycker att det är viktigt att vara välklädda. Snabbt få veta om nya produkter och tjänster inom de områden de finner intressanta. De är i stort nöjda med sina liv, bryr sig om lokalsamhället, håller fast vid traditioner och är inte så förändringsbenägna.

Ålder

High Spenders (Index)

Intressen (index)

Källa Orvesto Konsument 2024:3/Helår

Sociala medier

Facebook
@tidningen.matmagasinet
Följare: 18 021
Kvinnor: 89,9%  Män: 10,1%
Följare i Sverige: 92,8%

Ålder

Instagram
@maudsmat_matmagasinet
Följare: 28 054
Kvinnor: 90,3  Män: 9,7%
Följare i Sverige: 86,1%

Ålder

Profiler

Genom Aller Medias profiler når ni som varumärke en bred målgrupp och sätter ert budskap i en trovärdig kontext. Våra profiler skapar en djupare relation till målgruppen genom en pålitlig röst. Vi jobbar både med ett antal inhouseprofiler och en större mängd externa profiler beroende på varumärke och kampanj.

Några av våra inhouseprofiler är Brita Zackari, Elsa Billgren, Fredrik Nylén, Sandra Beijer, Sofi Fahrman, Sofia Wood, Sara Biderman.

Vill du samarbeta med någon av våra profiler?

Creative Studio

Aller Medias Creative Studio är en inhouse-byrå med uppdrag att konceptualisera, förmedla och distribuera kampanjer för alla Aller Medias B2B-kunder. Med en kombination av digitala kanaler, live shopping och print skapar vi en integrerad kampanj med hög räckvidd och högt genomslag under kampanjperioden. Vi når målgruppen i ett framåtlutat läge, när de söker efter inspiration, avkoppling och underhållning – för att öka köpintentionen och driva till köp.